Home » Cultură » Ik, tribul oamenilor ”fără inimă” din Uganda, nu se dovedesc a fi diferiți de restul lumii

Publicat: 12.07.2020

Un studiu recent a demontat afirmațiile despre egoismul membrilor tribului Ik din Uganda.

Tribul Ik este o comunitate etnică relativ restrânsă din munții Ugandei, dar care din cauza unei cărți scrise în anii 1960 a căpătat o faimă nedorită. Colin Turnbull a scris în cartea The Mountain People că membrii acestui trib sunt extrem de neprietenoși și egoiști.

Un studiu recent a demontat concluziile aceste afirmații și a demonstrat că acești oameni tind să fie la fel de egoiști sau dornici de a coopera cu cei din jurul precum alți oameni din lume. Cercetătorii explică faptul că observațiile lui Turnbull au fost realizate într-un moment nepotrivit, în care sursele de hrană erau minime, notează Science Alert.

„Afirmația lui Turnbull conform căreia Ik au o cultură a egoismului poate fi respinsă”, notează cercetătorii.

Evoluția favorizează cooperarea

Antropologii, dar și cercetători din alte domenii explică faptul că cooperarea și normele care încurajează asta au tendința de a se reproduce din generație în generație.

„Normele de cooperare sunt rezistente, iar consensul dintre savanți că oamenii sunt remarcabil de cooperanți și că cooperarea umană este susținută de cultură poate rămâne intactă”, explică cercetătorii în noul studiu.

Folosind o serie de experimente comportamentale în care capacitatea de cooperare a unei persoane este testată, oamenii de știință au ajuns la concluzia că membrii tribului Ik nu se evidențiază față de restul lumii

Rezultatele experimentelor au fost confirmate și de către observațiile participative realizate de către cercetătoarea Cathryn Townsend, care a primit permisiunea de a trăi alături de membrii tribului în 2016. Aceasta explică faptul că de-a lungul șederii a fost martora multor acte de generozitate.

Normele culturale ale altruismului

Cercetătoarea subliniază și faptul altruismul reprezintă o parte importantă a culturii Ik, aceștia având o serie de expresii care încurajează astfel de comportamente: tomora marang, care poate fi tradusă prin e bine să împarți. De asemenea, aceștia cred și în existența unui spirit, ki jawika, care pedepsește egoismul. În plus, atunci când spiritul a fost inclus în experimente participanții au avut tendința de a fi mai altruiști.

În perioada în care Townsend și-a realizat observațiile Ik treceau printr-o perioadă de foamete, ceea ce a dus și la un număr mare de comportamente antisociale. Informațiile istorice indică faptul că în acea perioadă acest trib a fost afectat și de către o epidemie de holeră. În aceste condiții, supraviețuirea unui grup atât de mic nu poate avea loc în condițiile unui egoism exacerbat.

„O implicație a activității Townsend este că trebuie să luăm în considerare posibilitatea ca alți factori decât cultura, inclusiv, dar fără a ne limita la foamete, care pot să modeleze comportamentul uman”, concluzionează  Lee Cronk, antropolog al Universității Rutgers.

Studiul a fost publicat în Evolutionary Human Sciences.