Home » Cultura » Turnul Eiffel, o capodoperă tehnologică. De ce a fost, de fapt, construit?

Turnul Eiffel, o capodoperă tehnologică. De ce a fost, de fapt, construit?

Ioana Matei 07.10.2021
Turnul Eiffel, o capodoperă tehnologică. De ce a fost, de fapt, construit?
Credit foto: Shutterstock

Turnul Eiffel este unul dintre cele mai cunoscute monumente ale Parisului și o capodoperă tehnologică a istoriei construcțiilor.

Atunci când Guvernul Franței organiza Expoziția Internațională din 1889 pentru a celebra centenarul Revoluției Franceze, o competiție a avut loc prin care au fost înscrise propuneri de construire a unui monument.

Peste 100 de planuri au fost înscrise în competiție. În cele din urmă, Comitetul Centenarului l-a acceptat pe cel al renumitului inginer de poduri Gustave Eiffel. Conceptul lui Eiffel pentru un turn de 300 metri construit aproape în întregime din fier forjat cu grilaj deschis a stârnit amuzamentul, scepticismul și criticile multora. Însă, atunci când a fost finalizat, Turnul Eiffel a fost folosit drept intrarea la expoziție.

Turnul Eiffel este de două ori mai înalt decât Marea Piramidă din Giza

Nici o altă construcție asemănătoare Turnului Eiffel nu mai există. Turnul Eiffel a fost de două ori mai înalt decât Bazilica Sfântul Petru din Roma sau Cine a construit, de fapt, piramidele uimitoare din Egipt?. În comparație cu astfel de monumente vechi, Turnul Eiffel a fost ridicat în doar doi ani (între 1887 și 1889), cu forță de muncă restrânsă și un cost destul de redus.

Turnul Eiffel în 1888. Credit foto: Profimedia

Folosindu-se de cunoștințele sale vaste, Gustave Eiffel a conceput o structură ușoară, dar puternică. În cele din urmă, construcția sa a prevestit o revoluție în ingineria civilă și designul arhitectural. De asemenea, după ce a fost deschis pentru public la data de 15 mai 1889, Turnul Eiffel a fost reabilitat din punct de vedere estetic.

Una dintre principalele atracții turistice ale lumii

Având în vedere forma unică a Turnului Eiffel, dictată de indicațiile de inginerie și simțul artistic al lui Gustave Eiffel, ascensoarele trebuiau să urce în curbă. Mașinăriile din sticlă proiectate de Otis Elevator Company din Statele Unite ale Americii au devenit una dintre caracteristicile principale ale Turnului Eiffel, astfel că structura a devenit una dintre principalele atracții turistice din lume, scrie Britannica.

Turnul Eiffel are o înălțime de 300 de metri și este sprijinit pe o fundație 5 metri înălțime. Totodată, o antenă de televiziune deasupra turnului îi conferă o înălțime totală de 324 metri. Turnul Eiffel a fost cea mai înaltă structură din lume până la finalizarea Clădirii Chrysler din New York în 1930.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Turnul Eiffel împlineşte astăzi 132 de ani – VIDEO

Cea mai mare bază militară a Chinei dispune de replici ale Turnului Eiffel și clădirile prezidențiale din Taiwan

O bucată din scara originală a Turnului Eiffel din Paris a fost vândută pentru 169.000 de euro

Cum arată apartamentul secret din Turnul Eiffel