Home » Cultura » Strâmtoarea Bosfor, pierdută de otomani după Primul Război Mondial

Strâmtoarea Bosfor, pierdută de otomani după Primul Război Mondial

Ioana Matei 09.11.2021
Strâmtoarea Bosfor, pierdută de otomani după Primul Război Mondial
Sursa foto: Shutterstock

Strâmtoarea Bosfor face legătura între Marea Neagră și Marea Marmara, separând regiuni din Turcia asiatică (Anatolia) de Turcia europeană.

Strâmtoarea Bosfor are o lungime de 30 kilometri, o lățime maximă de 3,7 kilometri la intrarea nordică și o lățime minima de 750 metri între fortificațiile otomane Rumelihisarı și Anadoluhisarı.

Adâncimea Strâmtorii Bosfor variază de la 36,5 până la 124 metri. În centrul său, un curent rapid curge din Marea Neagră până la Marea Marmara, însă un contracurent sub suprafață transportă apa cu salinitate mai mare din Marea Marmara în Marea Neagră.

Două poduri au fost construite peste Strâmtoarea Bosfor

Strâmtoarea Bosfor este intens pescuită, având în vedere că reprezintă o rută de migrație sezonieră pentru peștii din și înspre Marea Neagră. Ambele țărmuri sunt presărate cu sate, stațiuni și reședințe sau vile rafinate.

Având în vedere importanța strategică a Strâmtorii Bosfor pentru apărarea Constantinopolului (Istanbul), situat la capătul sudic al strâmtorii, împărații bizantini și ulterior sultanii otomani au construit fortificații de-a lungul țărmurilor sale, în special pe partea europeană. Două exemple remarcabile sunt castelele Anadoluhisarı (construit pe malul Asiei de către Baiazid I între 1390 și 1391) și Rumelihisarı (construit direct peste strâmtoare de Mahomed al II-lea în 1452).

Sursa foto: Shutterstock

Odată cu influența tot mai crescută a puterilor europene în secolul al XIX-lea, au fost implementate reguli (prin tratatele din 1841 și 1871) care guvernau tranzitul vaselor comerciale și navale prin strâmtoare. O comisie internațională și-a asumat controlul asupra strâmtorii după înfrângerea otomană din Primul Război Mondial. Turcia a reluat controlul în 1936, potrivit Britannica.

Două poduri au fost construite peste Strâmtoarea Bosfor. Primul, Boğaziçi (Primul Pod peste Bosfor), a fost finalizat în 1973 și are o întindere principală de 1.074 metri. Al doilea pod, Fatih Sultan Mehmed (Al Doilea Pod peste Bosfor), a fost finalizat în 1988 și are o întindere principală de 1.090 metri. Un tunel feroviar sub Strâmtoarea Bosfor a fost inaugurat în 2013.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Curentul Golfului se apropie de un „punct critic” și ar putea chiar să dispară. Efectele vor fi severe

Tot mai mulţi delfini văzuţi în Bosfor. Ce semnifică revenirea mamiferelor

Un fenomen spectaculos în strâmtoarea Bosfor se vede din satelit şi i-a uimit pe localnici. ”Este o binecuvântare pentru Marea Neagră” – FOTO

Misterul din jurul a două nave de război, vechi de aproape 400 de ani, a fost elucidat