Home » Cultură » Teatrul cruzimii. Viziunea radicală a lui Antonin Artaud și undele sale de șoc permanente

Teatrul cruzimii. Viziunea radicală a lui Antonin Artaud și undele sale de șoc permanente

Teatrul cruzimii. Viziunea radicală a lui Antonin Artaud și undele sale de șoc permanente
Sursa foto: Profimedia
Publicat: 07.03.2025

În 2022, o producție teatrală imersivă din Londra a ținut prima pagină a ziarelor atunci când spectatorii au leșinat, au vomitat sau au fugit din sală în mijlocul spectacolului. Intitulată Écorchés („Jupuiți de vii”), piesa a bombardat spectatorii cu lumini stroboscopice, peisaje sonore zguduitoare de oase și actori care le-au șoptit secrete la câțiva centimetri de față. Unii au numit-o „insuportabilă”, iar alții… genială.

În 1938, dramaturgul, poetul, actorul și teoreticianul francez Antonin Artaud a publicat Teatrul și dublul său, o colecție de eseuri care respingea realismul bazat pe dialog. Artaud, fost suprarealist și pacient al unui spital psihiatric, susținea că teatrul a devenit un „teatru al cuvintelor”, lipsit de putere primordială. Soluția sa? Un „teatru al cruzimii” (nu violență literală, ci brutalitate emoțională și senzorială) conceput pentru a șoca publicul și a-l determina să se confrunte cu adevăruri reprimate.

Ideile lui Artaud au apărut din agonia personală. Dependent de opiu, internat pentru schizofrenie și supus terapiei cu electroșocuri, el considera că societatea este amorțită în fața suferinței. Manifestul său cerea teatrului „să ne trezească. Nervii și inima”. S-a inspirat din ritualurile de dans balinez, din metaforele ciumei și din corporalitatea brută a filmelor mute, principiile cheie ale teatrului lui Artaud fiind supraîncărcarea senzorială, înlocuirea dialogului scenarizat cu țipete, cântece și muzică cacofonică – Artaud spunea că muzica este ca un strigăt care taie respirația, fiind necesară pentru a distruge iluzia de comfort. Muzica cacofonică (combinații disonante, ritmuri haotice, instrumente distorsionate) devenind coloana sonoră a Teatrului Cruzimii, un mijloc de a provoca anxietate fizică și de a dezlănțui subconștientul.

Altfel, în Teatrul Cruzimii erau încurajate gesturile exagerate, actorii aveau voie să târască spectatorii pe scenă ori să le șoptească amenințări. Se jucau spectacole fără intrigă care imită ceremoniile religioase ori exorcizările, forțând publicul să se confrunte cu temeri, dorințe și tabuuri sociale reprimate.

Singura încercare a lui Artaud de a-și pune în scenă teoria a fost un dezastru. Adaptarea sa a Cenci de Shelley, o poveste violentă despre incest și patricid, prezenta efecte sonore stridente și actori care se zvârcoleau în agonie. Criticii au desființat-o, iar publicul a plecat. Cu toate acestea, temele sale de abuz sistemic și catharsis au influențat ulterior regizori avangardiști precum Pasolini.

Marat/Sade al lui Peter Brook (1964) a fost primul mare succes inspirat de Artaud. Piesa îi prezintă pe deținuții unui azil reconstituind Revoluția franceză. Publicul a fost prins între țipetele actorilor și zăngănitul lanțurilor, oglindind viziunea lui Artaud despre teatru ca o „ciumă” care infectează sufletul.

Adaptări moderne: Cruzimea în secolul XXI

Piesa Punchdrunk’s Sleep No More (care se joacă din 2011și până în prezent), inspirată de Macbeth, permite publicului să se plimbe printr-un decor de 100 de camere în timp ce actori mascați interpretează scene stranii, fără cuvinte.

The Jungle (2017), o piesă despre tabăra de refugiați din Calais, îi obligă pe spectatori să stea la mese comune, împărțind pâinea cu actori care portretizează migranți strămutați.

Digital Cruelty: I Am Sitting in a Room (2020), un spectacol online realizat de Annie Dorsen, a folosit inteligența artificială pentru a genera bucle de dialog nesfârșite și tulburătoare.

Deși acest gen de show, pentru unii artă, pentru alții ceva absurd, își are publicul său, criticii susțin că metodele lui Artaud riscă să retraumatizeze publicul. În 2018, o producție braziliană care simula un schimb de focuri într-o școală a fost oprită în urma protestelor. Alții sunt de părere că disconfortul este necesar pentru a declanșa schimbarea – o dezbatere care face ecou propriilor lupte ale lui Artaud cu cenzura.

„Toate sentimentele adevărate sunt în realitate insuportabile”. Antonin Artaud.

Artaud a murit singur, la 4 martie 1948, fără niciun ban și considerat un nebun. Cu toate acestea, strigătul său – „Gata cu capodoperele! Ardeți textele!” – încă mai răsună, ca un mesaj că cea mai mare putere a artei constă în capacitatea sa de a distruge complacerea.

Surse:

https://www.britannica.com/topic/Theatre-of-Cruelty

https://www.britannica.com/biography/Antonin-Artaud

https://www.jstor.org/stable/1124955

Vă mai recomandăm să citiți și:

O cronologie a artei corporale extreme. Atunci când artiștii se împușcă, se ard și se taie

Egon Schiele, artistul pornografic. În interiorul schițelor din închisoare, al iubirii interzise și al moștenirii unui prodigiu condamnat

Savitsky, muzeul ascuns care l-a păcălit pe Stalin. Cum a salvat un sovietic 90.000 de opere de artă

Ion Luca Caragiale, criticat aspru la debutul pieselor sale de teatru. Cine l-a sprijinit?

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit