Alan Dean Foster, născut la 18 noiembrie 1946, în New York, este unul dintre cei mai importanți scriitori de science fiction modern. Pe lângă operele sale SF, fantasy și horror, a scris de asemenea, articole de non-ficțiune despre film, știință și scufundări, dar și novelizări ale multor filme importante, inclusiv Războiul Stelelor, primele trei filme Alien și Alien Nation.
Cele mai notabile lucrări ale lui Foster includ seria „Humanx Commonwealth”, care explorează o uniune interstelară a diferitelor specii, și seria „Spellsinger”, despre o tânără artistă chemată într-o lume populată cu creaturi vorbitoare, a cărei muzică îi permite acte de magie, efectul depinzând total de versurile cântecelor.
Foster, de-a lungul carierei, a primit mai multe distincții pentru munca sa literară, inclusiv premiul Grand Master de la International Association of Media Tie-In Writers, în 2008.
Un aspect distinctiv al carierei lui Dean Foster este abilitatea de a adapta scenariile de filme în romane, din acest punct de vedere fiind cunoscut pentru scrierea unor cărți ce au avut la bază peliculele „Star Wars” (1977) și „Alien” (1979).
Dean Foster avea aproape 20 de ani atunci când George Lucas l-a întâlnit pentru a discuta despre adaptarea într-un roman a scenariului viitorului său film „Războiul stelelor”. Lucas i-a dat lui Foster scheletul scenariului, scrie Wikipedia, iar acesta din urmă a ajutat la creionarea poveștii din spatele perioadei, locurilor, planetelor, raselor, istoriei și tehnologiei existente în întregul univers al Războiului Stelelor. Contractul inițial prevedea o plată de 7.500 de dolari, până când Lucas i-a oferit lui Foster o redevență de 0,5% din vânzări, despre care autorul, acum în vârstă de 78 de ani, declara că s-a ridicat la mult mai mult decât plata inițială. Foster s-a bucurat de încasări substanțiale de mai multe ori pe an, pe măsură ce blockbuster-ul original din 1977 a stabilit recorduri de box-office, iar romanul conceput după scenariul filmului s-a vândut în peste un milion de exemplare. Dar în 2012, după ce Disney a cumpărat Lucasfilm – și cecurile pentru drepturi de autor au încetat.⠀
„Disney a achiziționat o casă cu o ipotecă pe ea”, declara Foster. „Ei vor să continue să locuiască în casă, dar nu vor să plătească ipoteca.” ⠀
Implicarea lui Alan Dean Foster în franciza „Star Trek” a început la mijlocul anilor 1970, când a realizat adaptări ale episoadelor din „Star Trek: The Animated Series”. A scris zece cărți bazate pe aceste scenarii, cunoscute sub numele „Jurnalele Star Trek”. În plus, a contribuit la franciză scriind povestiri originale pentru înregistrări audio produse de Peter Pan Records.
Foster a început să scrie la o vârstă fragedă, dar cariera sa literară a prins avânt după ce a obținut diploma de licență în literatură engleză la Universitatea din California de Sud. Primul său roman publicat, „The Tar-Aiym Krang”, a apărut în 1972 și a fost bine primit de critici, această lucrare marcând începutul unei cariere îndelungate în care Foster a explorat teme complexe legate de tehnologie, biologie și natura umană.
În multe dintre romanele lui, Foster examinează modul în care tehnologia influențează viața umană și interacțiunile sociale. De asemenea, Foster abordează adesea teme legate de identitate și apartenență, întrebându-se ce ne face cu adevărat umani într-o lume din ce în ce mai tehnologizată, un alt element important al operei sale fiind utilizarea creativă a lumilor extraterestre, cu universuri complexe reprezentate de culturi unice și ecosisteme fascinante.
Foster mai este cunoscut pentru cărțile sale „For Love of Mother-Not” (1983); o trilogie conectată alcătuită din primul roman al lui, „The Tar-Aiym Krang” (1972), „Orphan Star” (1977) și „The End of the Matter” (1977); „Voyage to the City of the Dead” (1984); „Sentenced to Prism” (1985), „Strange Music: A Pip & Flinx Adventure” (2017), „Lost and Found” (2004), trilogia „The Tipping Point”, „The Man Who Used the Universe” (1983), „Cyber Way” (1990), „Sagramanda” (2006).
„Numeroasele romanțări ale lui Foster nu prezintă un interes excepțional în contextul operei sale autonome”, scrie sf-encyclopedia.com, „dar, așa cum s-a remarcat de mai multe ori, sunt scrise la un nivel profesional ridicat, fără a arăta dispreț pentru această categorie; prima care a atins un public larg a fost secvența Star Trek Log legată de universul Star Trek și care începe cu Star Trek Log One (1974); printre titlurile mai notabile se numără Dark Star (1974), bazat pe Dark Star (1974); Star Wars (1976), bazat pe filmul Star Wars al lui George Lucas (1977); Alien (1979), bazat pe Alien (1979), Aliens: A Novelization (1986), bazat pe Aliens (1986), și Alien³ (1992), bazat pe filmul cu același nume (1992), toate trei asamblate ca The Complete Alien Omnibus (omni 1993); și The Chronicles of Riddick (2004). În 2003 a primit premiul Grandmaster Scribe Award pentru întreaga carieră în media Ties”.
În 1995, Foster a scris romanul pentru jocul video LucasArts, „The Dig”, bazat pe o idee originală a lui Steven Spielberg, a scris romanele după peliculele Star Trek (2009) și Star Trek Into Darkness (2013), două filme regizate de J.J. Abrams.
În 2024, averea netă a lui Alan Dean Foster era estimată la 5 milioane de dolari, bani proveniți în mare parte din activitățile sale prolifice în domeniul scriiturii science fiction și fantasy, și inclusiv a romanțărilor filmelor „Star Wars” și „Star Trek”.
Surse:
https://www.imdb.com/name/nm0287669/
https://sf-encyclopedia.com/entry/foster_alan_dean
https://starwars.fandom.com/wiki/Alan_Dean_Foster
Să fie un scriitor din 1800 primul influencer pentru bărbați?
Jules Verne, scriitorul vizionar și cel mai mare dintre visători. Creatorul primelor romane SF