Home » Cultură » Cine a construit Titanicul? Povestea neștiută: Harland & Wolff, Thomas Andrews și căpitanul Smith

Cine a construit Titanicul? Povestea neștiută: Harland & Wolff, Thomas Andrews și căpitanul Smith

Cine a construit Titanicul? Povestea neștiută: Harland & Wolff, Thomas Andrews și căpitanul Smith
RMS Titanic în timpul lucrărilor de construcție. Credit foto: Robert John Welch, fotograf oficial pentru Harland & Wolff/Domeniu public
Publicat: 14.04.2025

RMS Titanic rămâne una dintre cele mai mari tragedii maritime din istorie, însă în spatele călătoriei sale spre pieire se ascund multe povești, nu doar acelea ale pasagerilor care au murit odată cu scufundarea vasului, sau a celor care au supraviețuit, dar inclusiv aceea despre ambiția, geniul ingineresc și eroarea umană.

Construit de compania Harland & Wolff din Belfast, proiectat de vizionarul Thomas Andrews Jr. și comandat de căpitanul de cursă lungă Edward John Smith, Titanicul a fost mai mult decât o simplă navă – a fost un simbol al progresului de la începutul secolului al XX-lea. Cu toate acestea, scufundarea la 15 aprilie 1912 a scos la iveală deficiențe critice în designul său „nescufundabil” (așa cum relata presa, citându-i pe constructori) și în deciziile operaționale.

Harland & Wolff a reprezentat puterea industrială din Belfast, dominând construcția navală globală la începutul anilor 1900. Fondată în 1861, compania construise deja unele dintre cele mai mari nave din lume înainte de a se ocupa de Titanic și de navele sale surori, Olympic și Britannic.

Construcția Titanicului a început la 31 martie 1909, într-o hală special proiectată – cea mai mare din lume la acea vreme. Peste 15.000 de oameni au lucrat la navă, iar pe parcursul celor trei ani de construcție s-au înregistrat aproximativ 246 de răniri și 8 decese – mai mult sau mai puțin o prefigurare sumbră a tragediei care avea să vină.

Titanicul a fost o minune a ingineriei. O navă cu fund dublu, împărțită în 16 compartimente etanșe (despre care se afirma că o mențineau pe linia de plutire chiar dacă patru dintre ele erau inundate) și o înălțime de aproape 54 de metri. Ascensoare electrice, un lux nemaiauzit și nemaivăzut pe majoritatea navelor. Echipament fără fir Marconi de ultimă generație pentru comunicații.

Costul de construcție al Titanicului ar fi fost de aproximativ 7.500.000 de dolari (pe baza inflației și a ratelor de schimb din zilele noastre, undeva la 166.000.000 $, ceva mai puțin decât a fost costul realizării filmului Titanic din 1997 – 200.000.000 de dolari).

Cu toate acestea, existau deficiențe critice: doar 20 de bărci de salvare (suficiente pentru 1.178 de persoane, cu mult sub cele 2.224 de persoane aflate la bord). Pereții etanși care nu ajungeau suficient de sus, permițând apei să se reverse peste ei, nituri necorespunzătoare în prova, care ar fi putut accelera inundarea.

Omul din spatele proiectului

Thomas Andrews Jr., arhitect naval șef la Harland & Wolff, și proiectantul Titanicului, a fost profund implicat în fiecare aspect al construcției navei. Spre deosebire de mulți directori, Andrews a insistat să navigheze în călătoria inaugurală pentru a observa orice îmbunătățiri necesare.

Relatările martorilor oculari îl descriu pe Andrews lucrând febril în timpul scufundării, ajutând pasagerii să urce în bărcile de salvare și aruncând șezlonguri pentru a servi ca dispozitive de plutire improvizate. Ultima dată ar fi fost văzut în sala de fumat de la clasa întâi, în timp ce privea la un tablou de deasupra șemineului.

Unii istorici susțin că Andrews știa că nava era condamnată la câteva minute după lovirea aisbergului. Faimosul său schimb de replici cu căpitanul Smith, în care ar fi spus: „Se va scufunda… Este o certitudine matematică”, sugerează că a înțeles defectul fatal de proiectare: compartimentele nu erau închise suficient de sus.

Dacă proiectul inițial al lui Andrews ar fi inclus pereți etanși mai înalți sau mai multe bărci de salvare, dezastrul ar fi putut fi atenuat. Moartea sa la 39 de ani rămâne una dintre cele mai tragice pierderi ale naufragiului.

Ultimele ore ale unui căpitan

Căpitanul Edward John Smith a fost unul dintre cei mai de încredere comandanți ai White Star Line, cu peste 40 de ani de experiență. Supranumit „căpitanul milionarilor”, pentru popularitatea sa în rândul pasagerilor bogați, Smith urma să se pensioneze după călătoria inaugurală a Titanicului. Cu toate acestea, deciziile pe care le-a luat în acea noapte rămân în continuare extrem de dezbătute: ignorarea avertismentelor cu privire la ghețuri – au fost primite mai multe mesaje cu privire la aisberguri, dar nava a menținut aproape viteza maximă. Întârzierea lansării bărcilor de salvare – prima barcă a fost lansată la 12:45 AM, la peste o oră după impact, iar multe au rămas pe jumătate goale.

Despre ultimele sale momente, unii susțin că s-ar fi împușcat, în timp ce alții insistă că s-a înecat încercând să salveze un copil.

Un mit persistent sugerează că Smith ar fi ordonat „fiecare pentru el”, însă mărturiile supraviețuitorilor contrazic acest lucru. Cele mai multe relatări îl descriu ca fiind stoic și resemnat, posibil pronunțând: „Ei bine, băieți, v-ați făcut datoria… Acum este fiecare pe cont propriu”, înainte de a dispărea în haos.

Lecții învățate prea târziu

Dezastrul Titanicului a dus la reforme radicale, printre care înființarea Patrulei Internaționale a Gheții pentru a monitoriza aisbergurile. De asemenea, cerințele privind bărcile de salvare au fost modificate pentru a asigura un număr suficient de bărci pentru toți pasagerii, iar operarea fără fir 24/7 a devenit obligatorie pe toate navele.

Se poate spun că Titanicul a fost o coliziune între ambiția umană și forțele naturii. Priceperea inginerească a companiei Harland & Wolff, dedicarea tragică a lui Thomas Andrews și alegerile fatale ale căpitanului Smith au jucat toate un rol în dezastru.

Surse:

https://www.historyextra.com/period/edwardian/where-how-titanic-ship-build-white-star-line-belfast/

https://titanicfacts.net/building-the-titanic/

Vă mai recomandăm să citiți și:

Titanic, dincolo de mit. 10 lucruri neştiute despre cea mai cunoscută tragedie maritimă din istorie

De ce sute de oameni au jurat că au văzut o navă misterioasă lângă Titanic? O enigmă de un secol

Ziua în care Titanicul a intrat în istorie plecând spre eternitate

Ultimele ore ale Titanicului, dezvăluite printr-o nouă scanare digitală a epavei

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Ce se întâmplă cu creierul atunci când lucrezi în echipă?
Ce se întâmplă cu creierul atunci când lucrezi în echipă?
Locul în care trăiești influențează ce greutate ai, arată un nou studiu
Locul în care trăiești influențează ce greutate ai, arată un nou studiu
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...