Home » D:News » Celulele stem cunosc si “partitura” celulelor nervoase

Celulele stem cunosc si “partitura” celulelor nervoase

Publicat: 25.02.2009
Intr-o noua forma de abordare a cercetarii celulelor stem, oamenii de stiinta din cadrul Universitatii Los Angeles au reusit sa obtina celule nervoase dintr-un banal tesut epidermic.

Pentru a crea neuronii motori, cercetatorii americani au folosit un nou tip de celule, denumite iPS sau celule stem pluripotente induse, asemanatoare cu celulele embrionare, dar extrase din pielea umana. Datorita acestei reusite, oamenii de stiinta spera ca noua generatie de celule stem sa serveasca la fel de bine ca cea anterioara in terapiile medicale si in tratarea anumitor afectiuni. Versiunea recenta va putea, in plus, datorita capacitatii de imitare a functiilor neuronale, sa combata afectiunile cerebrale, precum scleroza si alte probleme asemanatoare.

Pentru a atinge aceasta performanta, cercetatorii au identificat mai intai genele responsabile cu intinerirea unei celule. Astfel, prin retrogradarea celulelor epidermice la o etapa embrionara, acestea au putut fi transformate in neuroni motori. Urmatorul pas este atasarea acestor neuroni la celulele musculare pentru a se putea observa contractarea dintre cele doua entitati biologice. Acum, cercetatorii spera sa foloseasca intr-o zi mostre epidermice ale pacientilor pentru a genera tesutul necesar unui transplant sau chiar pentru a crea o intreaga pepiniera de tipuri celulare de la donatori sanatosi, pentru tratarea disfunctiilor genetice.

Sursa Reuters