Home » D:News » Mănânci verdeţuri? Geneticienii au descoperit de ce sunt ele atât de importante pentru sănătate

Mihaela Stanescu 03.06.2013
O populaţie de celule cu rol imunitar, din intestin, extrem de importante pentru sănătatea umană, este influenţată în mod esenţial de ceea ce mâncăm – mai exact de consumul de legume cu frunze verzi, au constatat specialiştii în genetică.

Acest tip de celule limfoide, numite ILC (innate lymphoid cells), se găsesc în mucoasa ce căptuşeşte tubul digestiv şi au rolul de a proteja corpul de bacteriile dăunătoare care s-ar putea găsi în intestin. De asemenea, se crede că ILC ar juca un rol important în controlul alergiilor alimentare, al bolilor inflamatorii şi al obezităţii şi ar putea preveni dezvoltarea unor cancere intestinale.

Cercetătorii de la Institutul de Imunologie Moleculară Walter & Eliza Hall, din Australia, au descoperit recent că o genă numită T-bet este esenţială pentru formarea acestor celule şi că activitatea acestei gene este influenţată de ceea ce mâncăm.

T-bet este esenţială pentru formarea unui anumit subtip de ILC, care protejează organismul împotriva infecţiilor produse de patogeni care ajung în tubul digestiv. Această genă “instruieşte” celulele precursoare să se transforme în ILC şi face acest lucru ca răspuns la semnale asociate cu hrana pe care o ingerăm şi cu bacteriile din intestin. Este pentru prima dată când este identificată o genă responsabilă de formarea ILC. Rezultatele cercetărilor au fost publicate în jurnalul Nature Immunology.

Autorii studiului afirmă că anumite proteine prezente în legumele cu frunze verzi din familia cruciferelor (familia verzei) interacţionează cu receptori specifici de pe suprafaţa membranei celulare, iar aceştia activează gena T-bet; astfel, e posibil ca proteinele vegetale din frunze să aibă un rol important în generarea ILC.

ILC sunt indispensabile în menţinerea echilibrului delicat dintre toleranţă, imunitate şi inflamaţie, iar acest studiu, spun cercetătorii, i-a ajutat să înţeleagă mai bine în ce mod influenţează factorii externi formarea şi activitatea ILC. Până de curând, aceste celulele fuseseră dificil de izolat sau de obţinut în laborator, aşa că particularităţile lor erau puţin cunoscute.

ILC produc un hormon numit interleukina-22 (IL-22), care poate apăra organismul de invazia bacteriilor. Cercetările arată că, fără gena T-bet, organismul este mai susceptibil la infecţiile bacteriene produse de patogenii care pătrund în tubul digestiv. Aceste corelaţii sugerează că amplificarea populaţiei de ILC din intestin ar putea ajuta la tratarea unor asemenea infecţii bacteriene.

ILC ajută la menţinerea în intestin a unui mediu sănătos, stimulând proliferarea bacteriilor benefice şi vindecarea micilor leziuni care apar în mod obişnuit la nivelul mucoasei intestinale. ILC ar putea avea, de asemenea, un rol în vindecarea leziunilor canceroase.

“Descoperirea acestor celule imunitare a deschis o perspectivă cu totul nouă asupra biologiei intestinului”, afirmă dr. Gabrielle Belz, unul dintre autorii studiului. “Abia am început să înţelegem cât de importante sunt aceste celule imunitare în controlul alergiilor şi al inflamaţiilor, ca şi implicaţiile lor în cancerul de intestin şi alte maladii intestinale, precum boala Crohn.”

„Înţelegerea biologiei ILC şi a genelor esenţiale pentru formarea lor ne va ajuta să dezvoltăm metode de a acţiona asupra acestor celule. Aceasta ar putea însemna să stimulăm ILC atunci când nu sunt suficient de active, de pildă în cazul infecţiilor sau al unor cancere, sau să le reducem numărul atunci când sunt hiperactive, de pildă în bolile inflamatorii cronice.”