Prima pagină D:News

Imaginea săptămânii la NASA

Redactia Descopera.ro | 12.06.2015 | ● Vizualizări: 3626

În luna iulie a acestui an oamenii de ştiinţă au anunţat descoperirea unei găuri negre care creşte extrem de rapid, depăşind chiar şi viteza de creştere a galaxiei din care face parte, conform unui material publicat de NASA.

Această descoperire pune sub semnul întrebării unele aspecte cuprinse în teoriile existente despre dezvoltarea galaxiilor. Această gaură neagră a fost descoperită prin intermediul telescopului spaţial Hubble, aparţinând NASA, iar existenţa ei a fost confirmată şi de observaţiile realizate prin intermediul programului Sloan Digital Sky Survey dar şi prin telescoapele XMM-Newton, aparţinând ESA şi respectiv Chandra X-ray Observatory, aparţinând NASA.

Observaţiile au fost continuate de Benny Trakhtenbrot, de la Institutul pentru Astronomie din Zurich, alături de o echipă internaţională de astrofizicieni, prin intermediul telescopului Keck din Hawaii. Datele obţinute de echipa coordonată de Trakhtenbrot au confirmat creşterea rapidă a găurii negre supermasive situată în galaxia CID-947.

O gaură neagră este un obiect astronomic limitat de o suprafaţă, denumită "orizontul evenimentului", în interiorul căreia câmpul gravitaţional este atât de puternic încât nimic nu poate scăpa din interiorul său, nici măcar radiaţia electromagnetică, inclusiv lumina, potrivit Agerpres. Din această cauză interiorul său este invizibil, de aici provenind şi numele.

În ciuda invizibilităţii interiorului, existenţa unei găuri negre poate fi dedusă prin observarea interacţiunii ei cu materia din jur. Astrofizicienii sunt de părere că în centrul majorităţii galaxiilor, inclusiv Calea Lactee, se află câte o gaură neagră supermasivă. Gaura neagră din centrul galaxiei noastre se află în direcţia constelaţiei Sagittarius A* şi ar avea masa de peste patru milioane de ori mai mare decât a Soarelui, constrânsă într-un spaţiu cu raza mai mică de 17 ore lumină.