Prima pagină D:News

Cum poţi să controlezi claustrofobia

Simona Tudorache 10.24.2016 | ● Vizualizări: 742

Ai senzaţia că te sufoci în spaţiile închise?Transpiri, ai pulsul accelerat când te afli în aglomeraţie? Ai putea suferi de claustrofobie.

‘’Claustrofobia e o reacţie instinctivă. Corpul nostru simte că nu are nicio cale de scăpare, în caz de pericol. Începem să secretăm hormoni ai stresului şi să simţim textura afectivă negativă a fricii. Situaţia asta poartă diferite nume în funcţie de situaţie: în lift, e claustrofobie, dar uneri se poate întâmpla în „câmp deschis", unde nu ne putem adăposti, în mulţime (de exemplu la mall, sau chiar pe stradă), şi atunci se numeşte agorafobie. Dar mecanismul e exact acelaşi.



Există numeroase metode de abordare a claustrofobiei, de la clasica desensibilizare, la terapia cognitiv-comportamentală, chiar medicamentoasă, dacă e cazul. Un specialist vă poate sfătui mai bine’’, precizează psihoterapeutul Vlad Stroescu pentru Gândul.

Afecţiunea poate fi înfruntată. ‘’După părerea mea, e o greşeală să încerci cu orice preţ să îţi controlezi anxietatea, ca şi cum ai trage de lesa unui câine. Anxietatea e un consilier al nostru. E bine să o ascultăm, şi abia atunci să luăm deciziile „manageriale", raţionale. Anxietatea nu te omoară, ea îţi vrea, teoretic, binele, chiar dacă uneori exagerează. Aşa că, dacă eşti prins în lift sau la metrou, ascultă ceea ce emoţiile tale încearcă să îţi zică, şi răspunde-le calm, cu argumentele realităţii curente, pe care o cunoşti mai bine. Mai târziu, la rece, gândeşte-te din nou la lucrurile astea, întreabă-te de ce reacţionezi aşa, fă un plan de acţiune. Nu întotdeauna răspunsurile sunt uşoare, uneori nu le găseşti niciodată în întregime, dar există mereu ceva ce poţi face ca să fie mai bine. Şi nu e nicio ruşine dacă nu faci lucrurile astea singur. Singurătatea alimentează anxietatea: să ceri ajutorul e normal, potrivit şi un semn de bună sănătate mintală”, concluzionează psihoterapeul Vlad Stroescu, de la Centrul MindCare, pentru Gândul.