Home » Stiinta » Omenirea este foarte aproape de cea mai mare descoperire a sa: un element cheie în căutarea vieţii extraterestre a fost determinat de cercetători

Alexandru Voiculescu 09.07.2017
Conform unui nou studiu al unei echipe de cercetători de la Universitatea Harvard şi de la ”Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics” (CfA), radiaţiile ultraviolete au jucat un rol esenţial în emergenţa vieţii pe Terra, iar acesta poate fi şi cazul altor planete.

Astfel, determinarea cantităţii de radiaţie UV care este produsă de alte tipuri de stele poate fi una dintre cheile pentru găsirea dovezilor existenţei vieţii pe planetele care le orbitează, scrie Science Alert.

Condusă de Sukrit Ranjan, cercetător la CfA, echipa a avut în vedere piticele roşii pentru a determina dacă această clasă de stele produce suficientă radiaţie UV pentru a declanşa procesele biologice necesare apariţiei vieţii aşa cum o ştim.

De asemenea, având în vedere rata cu care planete de dimensiunea Terrei au fost găsite în ultima perioadă în jurul piticelor roşii (precum Proxima b, LHS1140b şi cele şapte planete din sistemul TRAPPIST-1), nivelul de radiaţie emanat de aceste stele este esenţial în determinarea habitabilităţii exoplanetelor.

Echipa a creat modele ale emanaţiei de radiaţii a piticelor roşii, ajungând la concluzia că planetele care orbitează acest tip de stele ar fi expuse la o cantitate de radiaţii de 100-1.000 de ori mai mică decât cantitatea la care a fost expusă Terra la începutul existenţei sale.

Ca rezultat, chimia care depinde de radiaţiile UV pentru a transforma elementele chimice în organisme biologice ar fi oprit. O altă variantă ar fi, în urma estimărilor cercetătorilor, procesul s-ar desfăşura cu o viteză mai mică decât s-a desfăşurat pe Pământ.

„Ar fi o chestiune de găsire a locului propice. Trebuie să fie suficiente radiaţii ultraviolete pentru a declanşa formarea vieţii, dar nu foarte multă încât să erodeze atmosfera”, precizează Robin Wordsworth, co-autor al acestui studiu şi profesor asistent la Harvard School of Engineerind and Applied Science.

Studiile precedente au mai arătat că piticele roşii sunt instabile, în sensul că periodic, pe suprafaţa lor, au explozii masive care bombardează planetele cu o cantitate mare de radiaţii ultraviolete. Deşi aceste evenimente pot fi distructive, distrugând atmosfera planetelor, este posibil ca ele să compenseze nivelurile scăzute de radiaţii care sunt produse în mod normal de stea.

Cele 4 locuri din Sistemul Solar în care ar putea exista viaţă extraterestră