Home » D:News » Nivelurile de radiații de la Cernobîl sunt încă dăunătoare

Nivelurile de radiații de la Cernobîl sunt încă dăunătoare

Mihaela STOICA 10.24.2020

Nivelurile actuale de radiații de la Cernobîl sunt încă destul de mari, este concluzia unui studiu recent efectuat pe bondari.

Ultimul studiu privind zona de excludere din Cernobîl a arătat efectele radiațiilor ionizante asupra insectelor, despre care se crede că, în general, sunt mai rezistente în comparație cu alte tipuri de animale.

O echipă de oameni de știință scoțieni și germani a expus coloniile de bondari, în laborator, la diferite niveluri de radiații, regăsite și în zone din situl de excludere de la Cernobîl.

Zona din jurul fostei centrale nucleare de la Cernobîl a rămas în cea mai mare parte nelocuită, accesul oamenilor fiind restricționat.

Fertilitatea a scăzut cu până la 45% din cauza radiațiilor

Expunerea bondarilor la niveluri de radiații ionizante, considerate anterior sigure sau cu un grad de pericol neglijabil, a afectat colonia după ce capacitatea de reproducere a masculilor fost redusă cu 30 până la 45 la sută.

„Am descoperit că la niveluri de radiații detectabile la Cernobîl, numărul de noi mătci produse de colonie a fost semnificativ redus, iar creșterea coloniilor a fost întârziată, ajungând la greutatea lor maximă o săptămână mai târziu”, a declarat Katherine Raines, autorul principal al studiu de la Facultatea de Științe Naturale a Universității Stirling din Scoția. Raines și echipa sa anticipează că această situație poate afecta polenizarea și serviciile ecosistemice din zonele contaminate cu radiații, indiferent de nivelul lor.

Totodată, cercetătorii au explicat că au efectuat studiul pe colonii de bondari din cauza lipsei cercetărilor de laborator pe aceste specii și din cauza rolului important pe care îl joacă ca agenți de polenizare. Cu toate acestea, oamenii de știință s-au declarat surprinși de rezultatele cercetării: efectele pe care le au radiațiile chiar și la niveluri mici.

Radiații ionizante după accidentul de la Cernobîl

Centrala nucleară de la Cernobîl, situată în Prîpeat, nordul Ucrainei, este alcătuită din patru reactoare. Accidentul nuclear din 26 aprilie 1986 a avut loc la reactorul numărul 4, începând de la un test de siguranță și terminând cu o explozie nucleară și topirea miezului. Celelalte trei reactoare au continuat operațiunile, care au fost închise total abia în anul 2000.

A fost considerat cel mai grav accident nuclear din istorie, iar pentru decontaminarea zonei au fost implicați în cele din urmă peste 500.000 de oameni. Costurile au fost de circa 18 miliarde de ruble rusești (68 de miliarde de dolari la rata de inflație din 2009), notează Science Times.

„Cercetările noastre sugerează că insectele care trăiesc în zonele cele mai contaminate de la Cernobîl pot suferi efecte adverse, având consecințe ulterioare asupra serviciilor ecosistemice, precum polenizarea”, a adăugat Raines.

Mai mult, ea sugerează că rezultatele cercetării pot fi generalizate după ce s-a descoperit că dozele de radiații ionizante considerate sigure anterior sunt de fapt dăunătoare insectelor. Cercetătorii au solicitat modificarea reglementărilor internaționale existente în legătură cu riscurile asupra mediului generate de radiații.

Al patrulea reactor, sursa incidentului de la Cernobîl, a fost acoperit cu o cupolă metalică uriașă formată din aproximativ 3.800 de panouri fotovoltaice care vor genera energie solară.

Studiul despre bondari a fost publicat în revista Proceedings of the Royal Society B.

Fungii de la Cernobîl ar putea să îi protejeze pe astronauți de radiațiile cosmice