Home » Istorie » Ziua în care Uniunea Sovietică a făcut istorie cu două căţeluşe: Belka şi Strelka

Autor: Redactia Descopera.ro 08.19.2020
În cadrul aşa-numitei curse de cucerire a spaţiului, Uniunea Sovietică a reuşit să lanseze pe orbită capsula spaţială Sputnik 5, pe 19 august 1960, având la bord câinii Belka şi Strelka, 40 de şoareci, 2 şobolani şi o varietate de plante la bord. A doua zi, la întoarcerea pe Pământ, toate animalele erau sănătoase.

Experimentul a făcut parte dintr-un ciclu îndelungat de cercetări, care aveau drept scop verificarea sistemelor de asigurare a vieţii în condiţii de imponderabilitate şi de cercetare a stării organismului viu în cosmos.

Pe 20 august 1960, după un zbor de 24 de ore, Belka şi Strelka, precum şi ceilalţi pasageri din specia rozătoarelor au  revenit în atmosferă într-o stare perfectă. Cele două căţele au participat chiar şi la o conferinţă de presă, organizată imediat după aterizare în sediul agenţiei sovietice de presă TASS. Acestea au transmis lumii întregi, prin limbajul lor specific, că, deşi puţin speriate, se simt bine. Ambele căţele au trăit mult timp după asta.

La numai câteva luni de la experiment, Strelka a născut şase caţei perfect sănătoşi. Unul dintre ei a fost adoptat de Nikita Hruşciov, care l-a dăruit mai apoi lui Caroline Kennedy, fiica preşedintelui Statelor Unite ale Americii John F. Kennedy. În prezent, figurile celor doi câini pot fi văzute în Muzeul Cosmonauticii din Moscova.

Descoperă îţi prezintă principalele semnificaţii istorice ale zilei de 19 august:

1819 – A încetat din viaţă inventatorul scoţian James Watt, care a adus îmbunătăţiri motorului cu aburi (n. 1736).

1822 – A încetat din viaţă matematicianul şi astronomul francez Jean Baptiste Joseph Delambre (n. 1749).

1858 – Reprezentantii celor şapte puteri (Marea Britanie, Franta, Austria, Prusia, Rusia, Turcia, Regatul Sardiniei) au semnat Convenţia de la Paris, potrivit căreia cele două ţări române urmau să poarte numele de Principatele Unite ale Moldovei şi Ţării Româneşti (fiecare cu domn, guvern şi adunare legiuitoare proprii), rămânând sub suzeranitatea Porţii. Convenţia a devenit legea fundamentală a ţării şi a rămas în vigoare până în 1864.

1881 – S-a născut compozitorul George Enescu, cel mai important muzician român (d. 4 mai 1955).

1883 – S-a născut celebra creatoare franceză de modă Coco Chanel (d. 10 ianuarie 1971).

1891 – A încetat din viaţă pictorul Theodor Aman, fondator al Şcolii de Arte Frumoase din Bucureşti (n. 20 martie 1831).

1919 – Afghanistanul şi-a declarat independenţa.

1934 – După moartea preşedintelui Hindenburg, cancelarul Adolf Hitler a preluat şi funcţiile de preşedinte şi şef al armatei, autointitulându-se Fuhrer.

1941 – S-a născut inginerul chimist Mircea Desideriu Banciu, membru corespondent al Academiei Române, membru al Societăţii europene de chimie. (d. 2005)

1994 – A încetat din viaţă chimistul american Linus Pauling, laureat al Premiului Nobel pentru chimie şi al Premiului Nobel pentru pace (n. 28 februarie 1901).