Home » Istorie » Un nou studiu scoate la iveală un aspect uimitor al civilizaţiilor din Era Bronzului: armele şi uneltele erau realizate din material cosmic

Alexandru Voiculescu 12.09.2017
Conform unui nou studiu realizat de cercetătorii de la CNRS din Franţa, care au studiat artefacte care provin din mai multe zone de pe glob, civilizaţiile din Era Bronzului foloseau fierul din meteoriţi pentru a realiza arme şi unelte.

Deşi studiile anterioare au arătat că există anumite obiecte ale Epocii Bronzului realizate din metalul meteoric, precum unul dintre pumnalele îngropate cu Tutankhamon, acest studiu recent demonstrează cât de răspândită era practica, scrie Science Alert.

Echipa franceză condusă de Albert Jambon de la CNRS au studiat artefacte din Egipt, Turcia, Siria şi China, descoperind că au aceeaşi origine extraterestră.

„Rezultatele studiului de faţă complementează analizele din literatură care sugerează că majoritatea sau tot fierul din Epoca Bronzului derivă din fierul meteoric”, a scris Jambon în lucrarea publicată.

„Următorul pas este de a determina unde şi când a apărut pentru prima dată prelucrarea fierului terestru”, a adăugat cercetătorul.

După cum spune şi numele erei, bronzul era metalul din care erau realizate uneltele, armele şi obiectele de lux în acea perioadă, care a început în unele zone în jurul anului 3300 î.e.n. Aliajul era rezistent şi uşor de realizat, conţinând cupru, staniu şi alte metale.

Epoca Fierului a început 2.000 de ani mai târziu şi a adus cu sine meşteşugul prelucrării fierului din depozite, după descoperirea modului în care se pot atinge temperaturi suficient de mari pentru prelucrarea materialului.

Istoricii au fost aşadar intrigaţi de prezenţa unor arme şi unelte de fier înaintea erei specifice, care erau, în Epoca Bronzului, obiecte rare şi păstrate pentru ocazii speciale.

Un punct de plecare în răspunsul la această problemă este faptul că materialul din meteoriţi conţine o cantitate mare de nichel pe care depozitele de pe Pământ nu o conţin, deoarece nichelul a migrat spre miezul planetei.

De asemenea, nu era nevoie de o prelucrare şi purificare elaborată a materialului cosmic, având deja un conţinut mare de fier şi era mai degrabă pregătit pentru utilizare.

Nu este însă doar o poveste interesantă din Era Bronzului – studiul poate ajuta în viitoarele demersuri care au ca miză determinarea modului în care tehnologia de prelucrare a fierului terestru a luat naştere.

„Studiul pune accentul pe importanţa metodelor analitice de a studia cum trebuie evoluţia utilizării metalelor şi a tehnologiilor de prelucrare a metalelor în culturile din trecut”, conchide Jambon.

Artefacte impresionante greceşti, vechi de peste 2.000 de ani, descoperite în Egipt – FOTO