Home » Istorie » Povestea din spatele fenomenului Petrozavodsk

Povestea din spatele fenomenului Petrozavodsk

Martorii explică faptul că au observat un fenomen luminos neobișnuit care se îndrepta spre orașul Petrozavodsk. Credit foto: Wikimedia Commons
Publicat: 26.12.2020

La 20 septembrie 1977, între miezul nopții și primele ore ale dimineții, oamenii dintr-o vastă regiune din estul Europei, care se întindea de la Copenhaga și Helsinki, în vest, până la Vladivostok, în est, au observat un fenomen luminos neobișnuit pe cer. Potrivit diferitelor rapoarte ale martorilor oculari, pe cerul întunecat a apărut brusc un obiect luminos neidentificat, care a trimis pe pământ fascicule de lumină, ulterior, s-a deplasat încet către orașul Petrozavodsk și s-a întins peste el sub forma unei enorme „meduze”, notează Amusing Planet.

A rămas suspendat deasupra orașului cu o multitudine de raze extrem de subțiri, pe care unii martori le-au comparat cu ploaia. După ceva timp, razele au dispărut, iar „meduzele” s-au transformat într-un semicerc strălucitor și și-au reluat mișcarea în direcția lacului Onega, unde s-a disipat încet. Relatările indică faptul că fenomenul a durat 10-12 minute.

Obiectul luminos amorf a fost raportat din diferite locuri din nord-vestul Uniunii Sovietice, martorii oculari au fost extrem de diverși, cum ar fi paramedici, marinari, militari și personalul aeroportului local și chiar astronomi amatori. Directorul Observatorului Hidrometeorologic Petrozavodsk, Yu. Gromov, a declarat pentru o agenție de presă locală că nu au mai fost observate în natură fenomene asemănătoare celui observat în 1977 de către personalul serviciului meteorologic din Karelia.

O explicație rațională: „meduza spațială” a fost o lansare a unui satelit de spionaj

În realitate, fenomenul optic s-a dovedit a  fi lansarea unui satelit spion sovietic numit Kosmos-955 din Cosmodromul Plesetsk, situat la aproximativ 350 km est de Petrozavodsk. Identificarea „OZN-ului meduză” cu etapele de lansare ale Kosmos-955 de către presa occidentală a durat doar câteva ore, dar rapoartele au fost suprimate în URSS, unde spectacolul fantomatic a dat naștere mai multor zvonuri despre OZN-uri.

Cu timpul, poveștile au devenit din ce în ce mai bizare, de exemplu, un ziar a raportat că OZN-ul era „la fel de mare ca un teren de fotbal” și că razele OZN-ului făcuseră găuri în trotuar și prin ferestrele caselor. Un medic a raportat că ambulanța sa a scăpat de sub control când a apărut OZN-ul. iar alți conspiraționiști au acuzat America de un atac nuclear.

O problemă de imagine pentru guvernul sovietic

Pentru guvernul sovietic, cazul devenise o problemă de imagine, oficialii au trimis o serie de oameni de știință pentru a asigura publicului că totul este bine. La început, ei au explicat că era o etapă de rachetă care ardea. „Vizibilitatea depinde de materialele rachetei”, a declarat Vladimir Krat, directorul Observatorului Pulkovo. „Rachetele pot exploda la reintrare în atmosferă uneori, iar rămășițele exploziei pot rămâne în aer mult timp.”

Când a devenit evident că această explicație nu convingea pe nimeni, a fost oferită o nouă explicație, M. Dmitriyev, doctor în chimie, a explica: „Fenomenul s-a datorat formării unei zone de strălucire a aerului în atmosferă, așa-numita zonă de chimioluminiscență”. Apoi a explicat ce este chemiluminescența și cum a sporit-o poluarea cu oxizi de azot din fabrici. În 1979, presa sovietică a emis încă o altă explicație atribuind fenomenul „schimbărilor fizice din atmosfera superioară”, cum ar fi geo-magnetismul.