Home » Istorie » Mongolarachne Jurassica, păianjenii uriași din Jurasic

Mongolarachne Jurassica, păianjenii uriași din Jurasic

Credit foto: Paul A. Selden/CC BY-SA 3.0
Publicat: 16.06.2022

Mongolarachne este un gen dispărut de păianjeni uriași care a existat în timpul perioadei Jurasic. Până acum, doar două specimene fosilizate au fost descoperite, o femelă adultă (Nephila jurassica) și un mascul (Mongolarachne jurassica).

Ambele exemple se încadrează în familia monogenetică Mongolarachnidae, ambele specimene fiind păstrate într-o rocă sedimentară cunoscută drept tuf, creată în urma unei erupții vulcanice.

Femela veche de 165 de milioane de ani are o lungime a corpului de aproximativ 24,6 milimetri, iar membrele superioare ating o lungime de 56,6 milimetri. Specimenul a fost descoperit în 2005 în formațiunea Jiulongshan, din județul Wuhua, de către fermieri din Mongolia Interioară. La acea vreme, oamenii de știință au descris fosila drept Nephila jurassica, o specie antică din genul Nephila care cuprinde păianjeni ce țes pânze de 1,5 metri cu mătase rezistentă și aurie.

Studii mai recente din 2013 au dus la o reclasificare a femelei în urma descoperirii unui specimen mascul și stabilirea faptului că femela are trăsături ce indică un păianjen de tip Cribellum, potrivit HeritageDaily.

Specimenul mascul, descoperit în apropierea locului în care a fost găsită și femela, are o lungime a corpului de 16,75 milimetri și un membru principal care atinge 58,2 milimetri. Fosila masculului demonstrează lipsa dimorfismului sexual între mascul și femelă, iar apendicele sexuale nu au nicio legătură cu masculii Nephila din zilele noastre.

Cele mai mari fosile de păianjeni descoperite vreodată

Studiul din 2013 a concluzionat, de asemenea, că Mongolarachnidae, prin comparație cu Juraraneidae și alte posibile rude moderne, arată că fosilele par să fie relaționate cu Deinopidea, dar și Nicodamidae și Austrochilidae. Arahnidele din acest grup sunt considerate „orbiculare”, având în vedere că sunt cunoscuți pentru construirea unor pânze sferice, însă pânza lor este mult mai „lânoasă” și lipicioasă.

Până acum, specimenele Mongolarachne jurassica sunt cele mai mari fosile de păianjeni descoperite vreodată.

Păianjenii care sar „ca arși” pentru a nu fi devorați după împerechere