Arheologii au dezvăluit detalii esențiale despre artileria de la bordul navei-amiral regale danezo-norvegiene Gribshunden, o navă medievală târzie.
Construită în tehnica carvel (cu scânduri puse muchie pe structură), nava de război este considerată cea mai bine conservată navă din Epoca Marilor Descoperiri (din secolul al XV-lea până în secolul al XVII-lea).
Nava era o piesă de tehnologie de vârf pentru epoca sa, asemănătoare celor folosite de exploratori precum Cristofor Columb și Vasco da Gama.
Gribshunden era înarmată cu cel puțin 50 de tunuri de calibru mic, care trăgeau ghiulele de plumb cu miez de fier. Aceste arme erau folosite la mică distanță, împotriva echipajelor inamice, pentru a-i ucide sau răni înainte de a le aborda și captura nava.
O echipă de la Universitatea Lund din Suedia, condusă de profesorul Nicolo Dell’Unto, a studiat 11 dintre aceste arme pentru a înțelege evoluția tehnologiei artileriei navale, scrie InterestingEngineering.
Tunurile au fost reconstituite digital prin modele 3D, pornind de la urmele lăsate în suporturile de lemn ale pieselor de artilerie. Acest studiu oferă o privire unică asupra combinației dintre navele construite în stil carvel și artileria navală avansată care a făcut posibilă colonizarea europeană și dominația globală.
Epava Gribshunden este considerată cel mai complet exemplu de navă de război medievală construită în stil carvel descoperit până acum. După 1492, nave oceanice precum Gribshunden și artileria lor au devenit tehnologii esențiale pentru exploratorii europeni.
Construită între 1483 și 1484, nava a servit drept „castel plutitor” personal al regelui Hans timp de zece ani, înainte de a se scufunda misterios în iunie 1495, lângă Ronneby, Suedia.
Relatările istorice și mărturiile contemporane spun că o explozie și un incendiu au distrus nava în timp ce era ancorată în largul orașului Ronneby. Dovezile din epavă confirmă acest lucru.
Unele dintre cele 22 de ghiulele de plumb descoperite par turtite pe una sau două fețe, semn că explozia le-a proiectat și le-a deformat. În momentul dezastrului, regele Hans se afla pe uscat, la un summit politic pentru unificarea regiunii nordice.
Colonizarea europeană globală a rezultat direct din călătoriile către Americi și Oceanul Indian prin Capul Bunei Speranțe. Deși Danemarca și Norvegia aveau tradiție de explorare și tehnologia necesară pentru a concura, nu au participat la expansiunea către Americi.
Rezultatele acestui studiu au fost publicate în The International Journal of Nautical Archaeology.
De ce sute de oameni au jurat că au văzut o navă misterioasă lângă Titanic? O enigmă de un secol
Arheologii au scos la lumină un cimitir cu morminte de navă din epoca vikingă
O navă de război misterioasă care s-a scufundat în 1742 a fost, în sfârșit, identificată