Home » Lumea digitală » Șosele mai sigure și mai inteligente, cu tehnologie de la Agenția Spațială Europeană

Șosele mai sigure și mai inteligente, cu tehnologie de la Agenția Spațială Europeană

Publicat: 27.08.2022

Un acord semnat recent urmărește să extindă utilizarea tehnologiei spațiale a Agenției Spațiale Europene (ESA) pentru a face șosele mai sigure în Europa.

Direcția Navigație a Agenției a finalizat un Memorandum de Intenție cu ERTICO, organizația pentru Coordonarea Implementării Telematice a Transportului Rutier European, un parteneriat public-privat axat pe dezvoltarea, promovarea și conectarea sistemelor și serviciilor rutiere inteligente.

Colaborarea dintre ESA și ERTICO este menită să susțină și să promoveze dezvoltarea și comercializarea viitoarelor tehnologii mai durabile în sectorul transporturilor și în cel al mobilității.

Realizarea unei tranziții ecologice în acest sector este deosebit de importantă, deoarece reprezintă aproximativ 23% din emisiile globale de CO2, dintre care aproape jumătate, 45%, provin de la autoturisme și încă 30% de la camioane.

Creșterea utilizării spațiului pentru un viitor verde face parte din strategia ESA de a accelera utilizarea spațiului, scrie Tech Xplore.

Cum va contribui ESA la realizarea de șosele mai sigure?

„Memorandumul de astăzi reprezintă un mare pas înainte către șosele mai sigure și un sector de transport mai eficient și mai durabil în Europa prin utilizarea aplicațiilor și serviciilor spațiale”, comentează Javier Benedicto, directorul de navigație al ESA.

„Prin diferite activități, inclusiv proiecte cofinanțate europene, platforme de inovare și advocacy pentru cooperare internațională, membrii parteneri ai ERTICO aduc progrese în domeniul transporturilor de mai mult de două decenii”, spune Benedicto.

„Planurile cuprinzătoare ale ERTICO definesc un viitor în care vehiculele comunică între ele, cu drumurile pe care circulă și cu alte infrastructuri, dar evidențiază și nevoia fundamentală de informații omniprezente, precise și fiabile privind poziționarea, navigația și informațiile de sincronizare; pe scurt, PNT”, declară oficialul ESA.

„Acesta este focusul Programului de inovare și sprijin în navigație al ESA, NAVISP, astfel încât potențialul de sinergie este evident și enorm”, a continuat directorul.

Sisteme de navigația prin satelit

Implicând mulți dintre inginerii care au condus dezvoltarea sistemului european de navigație prin satelit Galileo, NAVISP analizează diferite tipuri de idei inteligente despre viitorul navigației: modalități de îmbunătățire a navigației prin satelit, sisteme de poziționare alternative și noi servicii și aplicații de navigație.

Programul este împărțit într-un trio de elemente: „Element 1” sprijină inovația în PNT, „Element 2” concentrându-se pe competitivitatea industrială, inclusiv pe tehnologii și servicii noi, iar „Element 3” este dedicat sprijinirii priorităților statelor membre participante, cum ar fi dezvoltarea zonelor naționale de testare PNT.

Proiectele NAVISP au abordat deja sistemele și serviciile rutiere inteligente în toate cele trei elemente ale programului.

Ce conțin planurile ESA pentru șosele mai sigure?

Aviația fiind cel mai sigur mod de transport, proiectul IMPACARS, din cadrul Element 1, a urmărit extinderea conceptului de „integritate” bazat pe aviație la automobile.

Proiectul Road Sounder, din cadrul Element 2, a implicat dispozitive low-cost care pot fi plasate la bordul vehiculelor pentru a monitoriza starea suprafețelor drumurilor.

În același timp, P-CAR, din cadrul Element 3, sprijină dezvoltarea unui laborator dedicat conducerii autonome, în Italia.

„Mai sunt multe de făcut în sprijinirea tranziției către șosele mai sigure și sisteme de trafic mai durabile în viitor, iar noul efort de cooperare de astăzi ajută la realizarea acestui lucru”, adaugă Rafael Lucas, șeful Biroului Programului Tehnic al NAVISP.

„Deoarece ERTICO unește atât de mulți actori diferiți (furnizori de servicii, companii de transport, instituții de cercetare, universități, autorități publice și industria de conectivitate, precum și producători de vehicule) această cooperare deschide un număr imens de puncte de plecare unice pentru cercetările viitoare, aducând munca noastră mai aproape de piață și crescând oportunitățile de comercializare ale aplicațiilor spațiale”, spune Lucas.

Ce este ERTICO?

ERTICO, fondată în 1991 la inițiativa mai multor lideri din industrie și a Comisiei Europene, este o organizație de parteneriat public-privat cu aproape 120 de membri, care conectează diferite sectoare din comunitatea sistemelor de transport inteligente.

„Planul nostru ‘Cooperative, Connected and Automated Mobility’ (CCAM) este un domeniu de interes major pentru noi”, explică Joost Vantomme, CEO al ERTICO.

„Acesta va permite reducerea erorilor umane, de departe cea mai mare cauză a accidentelor rutiere, prin funcții precum evitarea coliziunilor, avertismentele de părăsire a benzii de circulație și parcarea auto, precum și reglementarea fluxului de trafic pentru a maximiza utilizarea eficientă a combustibilului și pentru a preveni aglomerația, altfel inevitabilă, a drumurilor europene”, spune Vantomme.

Vehiculele viitorului

Un vehicul cu conducere asistată sau automată trebuie să fuzioneze datele de la mai mulți senzori, cum ar fi camere video, lidar, radar, unități de măsură inerțiale și kilometraje, prin wi-fi, 5G etc. Pentru o măsurare obiectivă a locației sale necesită, de asemenea, informații PNT omniprezente și continue.

Navigația prin satelit este folosită cel mai adesea pentru PNT, dar în unele medii, cum ar fi centrele aglomerate ale orașelor, semnalele pot fi întrerupte de clădiri înalte, pasaje joase sau reflexii nedorite numite „multipath”, astfel încât informațiile de poziționare pot fi pierdute exact atunci când sunt necesare. Prin urmare, mai multe proiecte NAVISP caută să aducă progrese în navigația prin satelit cu o varietate de surse PNT suplimentare.

Vă recomandăm să citiți și:

Un fan înfocat și-a implantat în mână cheia de la autoturismul Tesla

YouTube va lansa un serviciu de streaming video

De ce a fost vicepreședintele Samsung grațiat de președintele sud-coreean?

Cum au fost induși în eroare utilizatorii Google? Gigantul a primit o amendă de 43 de milioane de dolari

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Test de cultură generală. De ce 13 este un număr ghinionist?
Test de cultură generală. De ce 13 este un număr ghinionist?
Large Hadron Collider a găsit prima dovadă pentru cea mai grea particulă de antimaterie
Large Hadron Collider a găsit prima dovadă pentru cea mai grea particulă de antimaterie
Astronomii au găsit o galaxie care arată la fel ca a noastră, pe vremea când Universul avea 600 de milioane de ani
Astronomii au găsit o galaxie care arată la fel ca a noastră, pe vremea când Universul avea 600 de milioane de ani
Lumea s-ar putea confrunta cu o nouă pandemie dacă un virus se va transmite de la cai la oameni
Lumea s-ar putea confrunta cu o nouă pandemie dacă un virus se va transmite de la cai la oameni
„Nu suntem pregătiți pentru ceea ce ne așteaptă”, avertizează șeful NATO
„Nu suntem pregătiți pentru ceea ce ne așteaptă”, avertizează șeful NATO
Nichita Stănescu, geniul răsfăţat de Ceauşeşti care a consumat alcool până a murit. „A făcut şi el un pact cu diavolul”
Nichita Stănescu, geniul răsfăţat de Ceauşeşti care a consumat alcool până a murit. „A făcut şi el un pact cu diavolul”
De ce trebuie să vindem motorină, energie și gaz la preţuri conform UE?
De ce trebuie să vindem motorină, energie și gaz la preţuri conform UE?
Elon Musk, primul om cu o avere de peste 400 de miliarde de dolari
Elon Musk, primul om cu o avere de peste 400 de miliarde de dolari
Oamenii trăiesc mai mult ca niciodată în istorie, însă paradoxal sunt mai bolnavi
Oamenii trăiesc mai mult ca niciodată în istorie, însă paradoxal sunt mai bolnavi
35% dintre profesorii din România sunt plătiți sub salariul minim
35% dintre profesorii din România sunt plătiți sub salariul minim
Un nou studiu arată că un material viu, creat din sânge, poate repara oasele
Un nou studiu arată că un material viu, creat din sânge, poate repara oasele
Oamenii de Neanderthal erau capabili de gândire abstractă, sugerează fosilele
Oamenii de Neanderthal erau capabili de gândire abstractă, sugerează fosilele
Un experiment de peste 10 ani a dezvăluit cum arată la interior neutronii
Un experiment de peste 10 ani a dezvăluit cum arată la interior neutronii
Istoria Naționalei de Fotbal! Peste 100 de ani de istorie
Istoria Naționalei de Fotbal! Peste 100 de ani de istorie
Exercițiile fizice pot reduce nevoia de medicamente, indică un studiu
Exercițiile fizice pot reduce nevoia de medicamente, indică un studiu
Un nou prădător oceanic pândește în Fosa Atacama
Un nou prădător oceanic pândește în Fosa Atacama
Templu vechi de 2.100 de ani din Egiptul antic, descoperit ascuns într-o stâncă
Templu vechi de 2.100 de ani din Egiptul antic, descoperit ascuns într-o stâncă
Ce a descoperit primul studiu despre microbiomul intestinal al păsărilor sălbatice?
Ce a descoperit primul studiu despre microbiomul intestinal al păsărilor sălbatice?