Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce este gravitația?

Ce este gravitația?

Credit foto: Pixabay
Publicat: 12.07.2020

Gravitația este una dintre forțele fundamentale ale Universului.

Oamenii de știință au descoperit patru forțe fundamentale ale Universului, interacțiunea acestora cu materia fiind cea care guvernează bazele tuturor fenomenelor fizice. În ciuda faptului că experimentăm efectele gravitației pe tot parcursul vieții noastre aceasta nu este înțeleasă pe deplin.

În Antichitate, gânditorii vremii explicau gravitația prin tendința naturală a obiectelor de a se deplasa spre centrul Universului, pe care filozofi ca Aristotel îl considerau a fi Pământul. Un pas important în studierea științifică a gravitației a fost realizat de către Nicolaus Copernic prin propunerea modelului heliocentric pentru a descrie pozițiile diferitelor corpuri cosmice, notează Live Science.

O nouă paradigmă științifică

Modelul propus de către Copernic a fost extins de către Isaac Newton, acesta explicând faptul că obiectele au tendința de a se atrage reciproc, indiferent de masa lor.

În cartea Principiile matematice al filozofiei naturale, Newton descrie legea atracției universale, care poate fi explicată în limbaj natural astfel: două corpuri se atrag reciproc printr-o forță proporțională cu produsul maselor și invers proporțională cu pătratul distanței dintre acestea.

Cât de puternică este gravitația?

Cercetătorii explică faptul că gravitația este cea mai slabă forță fundamentală, acest lucru putând fi demonstrat printr-un experiment ușor care implică o agrafă de birou și un magnet. Acesta arată că forțele electromagnetice care atrag cele două obiecte sunt mai puternice decât întreaga atracție gravitațională a Pământului.

Gravitația poate fi observată cel mai ușor în cazul planetelor, stelelor sau al galaxiilor, mas acestora fiind îndeajuns de mare pentru a avea o influență semnificativă. Din nefericire, studierea atracției gravitaționale între obiecte mici se dovedește a fi  o sarcină mult mai complicată.

Teoria relativității și Modelul Standard

Albert Einstein este omul de știință care a adus o nouă revoluție în domeniul fizicii. Acesta a teoretizat faptul că gravitația poate să curbeze spațiu-timpul. Una dintre cele mai importante implicații ale acestei teorii a fost cea a posibilității existenței găurilor negre. Aceste obiecte sunt atât de masive și au un impact atât de puternic asupra regiunii din Univers în care se află încât pot chiar să curbeze traiectoria luminii.

Modelul Standard, folosit de către cercetători pentru a explica modul în care funcționează Universul și particulele din interiorul acestuia nu include gravitația. Cercetătorii explică faptul că lumina este purtată de către particulele numite fotoni dar, în cazul gravitației o particulă asemănătoare nu a fost confirmată. Dacă ar exista o astfel de particulă aceasta ar fi numită graviton