Home » Natură » Şi preistoricii modificau genetic plantele. Iată 10 fructe şi legume foarte consumate de noi toţi, pe care nu le-am fi avut astăzi fără ajutorul ingineriei genetice

Publicat: 28.08.2016
Mâncarea modificată genetic pare un fenomen al lumii moderne, însă mulţi consumatori nu realizează că majoritatea culturilor au fost deja modificate cu sute de ani în urmă. În aproape toate cazurile fructele şi legumele noastre preferate au fost modificate genetic pentru a fi diferite de strămoşii lor.

10. Migdale

Migdalele care sunt comercializate astăzi sunt o variantă domesticită derivată din mai multe specii de migdale sălbatice, toate fiind amare, cu ghimpi şi cu un conţinut ridicat de cianură. În sălbăticie, migdalii produc un compus zaharos şi o enzimă care inevitabil se transformă în cianură atunci când părţile comestibile ale plantei sunt mestecate.

Identitatea speciilor utilizate pentru crearea migdalelor moderne sunt încă necunoscute. Însă este clar că oamenii au selectat şi încrucişat varietăţile mai dulci cu cele amare, până când midgala a devenit consumabilă.

9. Pepenele verde

Pepenele verde din zilele noastre este una dintre cele mai modificate fructe din istoria umanităţii. Africanii subsaharieni au fost primii care au creat variantele domesticite care au avut diferite mărimi şi culori. După ce fructul a fost introdus în Asia şi Europa acesta a devenit mult mai cărnos, dulce şi mare.

Comparat cu pepenele verde original, care era majoritatea alcătuit din seminţe şi care cântărea aproximativ 80 de grame, variantele moderne au 91,5% apă şi pot cântări între două şi opt kilograme.Culoarea roşie este de asemenea un lucru nou. Cauza este supraproducţia de licopen, o trăsătură implementată de oameni.

8. Broccoli, conopida şi alte legume

Broccoliul nu există în sălbăticie. nici conopida, varza, varza de Brussel sau varza creaţă.Toate aceste plante sunt rezultatul cultivărilor realizate de oameni, toate fiind din aceiaşi specie. Aceste culturi sunt încrucişate artificial cu diferite variante ale plantei de muştar Brassica oleracea. În forma sa iniţială planta este formată din câteva frunze mari şi buchete de flori mici şi galbene. Diferitele subspecii cum ar fi broccoli sau conopida sunt realizate prin modificarea expresiei genelor care controlează modul de creştere al plantei. La broccoli buchetele de flori care apăreau au fost expandate sub forma unor muguri închişi. La conopidă partea albă s-a format prin mutaţia unei celule neidentificate care aproape mereu rămâne sterilă.

7. Bananele

Bananele par realizate pentru primate, dar bananele sălbatice erau aproape neconsumabile. Bananele pe care le mâncăm astăzi sunt complet modificate genetic. Bananele sălbatice erau mici şi pline de seminţe. Oamenii s-au jucat cu acest tip de mutaţie de-a lungul a 6.500 de ani pentru a produce toate varietăţile de banane fără sâmburi de astăzi.

6. Porumbul

Strămoşul sălbatic al porumbului din zilele noastre s-a format dintr-o iarbă numită teosinte. Mezoamericanii au început să încrucişeze selectiv specia acum 10.000 de ani. Treptat au produs o plantă unică care nu se găsea nicăieri în lume. Aceste legume apar subit în arhivele arheologice. Secretul dezvoltării sale a fost descoperit recent prin analizele genetice şi moleculare. Cea mai importantă schimbare este a suprimării ramurilor de tulpină

5. Dovleacul

Dovleacul, dovlecelul şi alte tărtăcuţe sunt forme ale strămoşului Cucurbiacare care a devenit una dintre cele mai importante grupe de plante pe care oamenii le consumă. Precum porumbul a fost domesticit acum 7.000 de ani. Variantele stravechi erau mai mici cu miezul extrem de amar şi cu câteva seminţe. La un moment dat au fost încrucişate pentru a produce mai multe seminţe.De-a lungul istoriei oamenii s-au axat pe crearea unor forme şi mărimi noi şi diferite tipuri de miez. Dovlecii sunt originari din America de Nord, varietăţile sălbatice fiind inexiste astăzi. Cu mult timp înainte de a fi domesticite, acum 14.000 de ani, atunci când oamenii au ajuns pe continent, dovlecii erau pe cale de dispariţie. Prima dată oamenii îi foloseau pentru depozitare, mai târziu au început să fie consumaţi.

4. Căpşunile

Căpşunile cărnoase şi suculente sunt o creaţie recentă, fiind cultivate pentru prima dată în 1750. Matematicianul şi inginerul Amedee-Francois Frezier a adus o varietate mare de căpşuni în timp ce cartografia Chile pentru Ludovic al XIV-lea al Franţei. După zeci de ani de erori şi încercări au fost create căpşunile de grădină în Franţa, prin încrucişarea acestei plante cu fructele de pădure sălbatice din America.

În 1759, căpşunile au început să fie comercializate în mod semnificativ. Varianta modernă a apărut în 1806 datorită unui accident.

3. Avocado

Anticul avocado era înconjurat de o carcasă dură, cei necultivaţi sunt de mărimea unei nuci. Pulpa celor sălbatici este mai mult nisipoasă decât cremoasă, sâmburele ocupând mare parte din legumă. În 1927 agricultorul, exploratorul şi cercetătorul Wilson Popenoe a declarat: ,, aroma este puternică, nu este plăcut la gust, fructul nefiind considerat comestibil”.

În timp, avocado a rămas neschimbat datorită statutului său din Mezoamerica.

2. Boabele de cafea

Boabele de cafea sunt o descoperire recentă. Forma lor fundamentală nu a fost modificată, dar au apărut diferite variante care satisfac dorinţele consumatorilor de cafea. Prima dată a fost cultivată în India în 1600. Acum, planta africană  este cultivată în 10 tipuri de specii. Toate variantele actuale provin din originalele boabe de cafea arabica.

1. Grâul

Apariţia grâului datează din momentul în care primii oameni au devenit din nomanzi agricultori stabili. Grâul a fost printre primele specii cultivate, primele aşezări umane au fost în zonele în care se putea creşte această plantă. În primă fază oamenii preistorici adunau seminţele ierburilor sălbatice. Relativ rapid au început să adune plante din mai multe zone cu mai multe seminţe pe care le replantau în locul în care se stabileau. În timp mărimea seminţelor a crescut, la fel şi valoarea lor nutritivă, cel mai important fapt a fost că primii oameni au reuşit să obţină genomul numit ,,indehiscent”. În mod normal, zonele care conţineau partea care putea fi consumată se scuturau rapid, dar mulţumită oamenilor preistorici această trăsătură a fost eliminată.

Sursa: Listverse

Cum îi fura Securitatea fazanii lui Maurer
Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani
GÂNDUL „Banking Innovators SUMMIT” – Oportunități pentru sistemul bancar românesc – Inspirație din modelele europene
Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus
Cel mai vechi ruj descoperit vreodată! Este vechi de aproape 4.000 de ani
Au fost găsite microplastice în sedimente neatinse de om
Oamenii de știință au dezvoltat un instrument pentru a dezvălui cine este expus la riscul de burnout
Test de cultură generală. Unde trăiește 90% din populația Pământului?
Revenire spectaculoasă pentru sonda SLIM, trimisă de japonezi pe Lună
Ce au descoperit cercetătorii în părul lui Beethoven după 200 de ani de la moartea compozitorului?
Primul aeroport din Europa cu podgorie pe acoperiș
Lenovo a prezentat un laptop cu ecran transparent
Se împlinesc 88 de ani de la moartea unui mare fiziolog rus. Învăţăm şi astăzi despre experimentele lui
Probleme pentru Cristiano Ronaldo după un gest făcut la finalul unui meci din Arabia Saudită
Cum încearcă firmele din Coreea de Sud să crească natalitatea țării?
Ce vor primi telefoanele Android de la Google începând cu anul 2025?
Alexei Navalnîi era la un pas să fie eliberat, înainte să moară în închisoare