Home » Natură » Animalele ştiu când sunt tratate incorect şi nu sunt foarte fericite atunci când se întâmplă

Publicat: 02.03.2017
Se cunoaşte faptul că oamenii sunt predispuşi unui simţ moral de corectitudine. Conform unor cercetători, acest lucru este în sine o ciudăţenie a evoluţiei, dar putem adăuga şi faptul că unele animale au aceeaşi trăsătură.

S-a constatat că „moralitatea” nu este caracteristica prin care putem separa oamenii de animale. Acest lucru a fost observat într-o serie de teste şi experimente care includeau atât primate, cât şi păsări, relatează IFL Science.

Un experiment a inclus ca subiecţii, maimuţe capucin, să primească un premiu în urma îndeplinirii unei acţiuni sau un schimb în care li se oferea ceva. Unei maimuţe i s-au oferit struguri, fruct preferat de ele, în timp ce maimuţei vecine i s-a oferit un castravete, aliment nepopular printre maimuţe. Aceasta din urmă s-a revoltat, chiar aruncând cu leguma în cel care i l-a oferit.

La fel şi în cadrul acţiunilor – maimuţele au putut depista incorectitudinea. Când au observat că ele trebuie să „muncească” pentru o recompensă, în timp ce vecinul primea acea recompensă drept cadou, prima s-a revoltat şi a refuzat să mai participe la experiment.

Literatura de specialitate abundă în astfel de experimente care includ şi alte primate, precum cimpanzeii, dar şi alte mamifere precum câinii şi şobolanii.

Păsările ce părere au?

Studiile merg chiar mai departe decât atât. O atenţie deosebită li s-au acordat păsărilor, în special corvidelor, care manifestă o cogniţie extrem de complexă, asemănătoare în multe aspecte cu cea a primatelor. Lucru oarecum surprinzător având în vedere structura cerebrală diferită a acestor animale faţă de primate şi mamifere în general.

S-au observat diverse forme de cooperare în natură la mai multe specii de corvide, precum ciorile, gaiţele sau coţofenele. În contextul acesta, unde abilităţile sociale ale corvidelor sunt semnificative, este de înţeles că au dezvoltat un simţ al corectitudinii.

Acestea au fost supuse la aceleaşi experimente ca maimuţele de mai sus. Participanţii au fost 4 corbi şi 6 ciori. Păsările au primit o bucată de brânză ca recompensă (păsările iubesc brânza) şi struguri ca premiu nedorit de ele.

Şi în cazul schimbului, şi în cazul „muncii” depuse, pasărea care a primit struguri a refuzat să mai participe.

Aşadar, miza studiului este de a căuta un factor socio-ecologic în comportamentul animalelor cu privire la corectitudine, observându-se acelaşi tipar atât la mamifere, cât şi la păsări, grupuri care manifestă abilităţi sociale dezvoltate.

Situaţia IQ-ului în lumea animală: iată cine câştigă în 12 dueluri ale inteligenţei!

5 dintre cele mai inteligente animale din lume

Adevărul despre câini şi pisici: care dintre ei este mai inteligent?

Imagini incredibile care arată cât de inteligenţi sunt corbii. Ce reuşeşte să facă această pasăre