Home » Natură » Un nou studiu scoate la iveală un detaliu surprinzător despre dieta primilor oameni şi rescrie modul în care Homo sapiens a dus la dispariţia Omului de Neanderthal

Publicat: 14.08.2017
Savanţii de la Senckenberg Research Institute and Natural History Museum care au studiat dieta oamenilor moderni au infirmat teoria conform căreia dieta primilor reprezentativi ai lui Homo sapiens era mai flexibilă decât cea a Omului de Neanderthal. Precum aceştia, strămoşii noştri consumau în mare parte mamut şi plante, iar peştele lipsea din dietă. Aşadar, cercetătorii au presupus că dispariţia neanderthalilor este cauzată şi de competiţia directă cu Homo sapiens.

Primii reprezentativi ai lui Homo sapiens au colonizat Europa acum 43.000 de ani, înlocuind Omul de Neanderthal 3.000 de ani mai târziu, scrie Science Daily.

„Multe studii examinează cauza dispariţiei neanderthalilor – o ipoteză postulează că dieta oamenilor moderni era mai diversă şi flexibilă şi deseori include peştele”, precizează Hervé Bocherens, de la Senckenberg Center for Human Evolution and Palaeoenvironment (HEP) al Universităţii Tübingen.

Savanţii au analizat cele mai vechi fosile cunoscute de oameni din peşterile Buran Kaya din Crimeea. Aceştia au găsit o concentraţie mare de izotop de azot N15 care nu provine din consumarea peştelui aşa cum s-a crezut anterior, dar din consumarea mamuţilor”, adaugă Bocherens.

O dietă mai diversă ar fi însemnat un avantaj pentru primii Homo sapiens, întrucât, în caz de nevoie, ar fi înlocuit o sursă de mâncare cu alta. Totuşi, dietele similare au făcut ca cele două specii să intre în competiţie directă. Altfel spus, indiferent de caz, dieta a fost un motiv important care a dus la dispariţia Omului de Neanderthal. „Conform rezultatelor noastre, neanderthalii şi primii oameni moderni au fost în competiţie directă în ceea ce priveşte dieta – şi se pare că neanderthalii au pierdut această competiţie”, precizează Dorothée Drucker, biolog la Universitatea Tübingen.

Cum s-au cunoscut Homo Sapiens şi Omul de Neanderthal. Descoperire de excepţie făcută într-o peşteră din Munţii Altai – FOTO+VIDEO

O nouă descoperire rescrie povestea omului de Neanderthal şi dezvăluie raporturile avute cu strămoşii noştri (VIDEO)

Enigmaticii denisovani: cine erau aceşti „alţi oameni” cu care specia noastră s-a încrucişat cândva?

Omul de Neanderthal, fratele nostru ghinionist?