Home » Natura » A fost identificată prima specie de rechin omnivor

A fost identificată prima specie de rechin omnivor

Autor: Oana Bujor 09.06.2018
A fost identificată prima specie de rechin omnivor
Rechinii sunt consideraţi unii dintre ce mai mari prădători de pe Pământ. Pentru o lungă perioadă de timp, cercetătorii au considerat că majoritatea creaturilor marine din această specie sunt carnivore. Însă, recent, cercetătorii au descoperit că rechinul-ciocan este de fapt omnivor.

Un nou studiu devăluie faptul că rechinul-ciocan (Sphyrna tiburo) este semi-vegetarian, ceea ce înseamnă că are abilitatea să consume atât carne, cât şi plante.

Conform Science Alert, cercetătorii ştiau de aproape 10 ani că rechinul-ciocan consumă cantităţi uriaşe de iarbă de mare. Însă specialiştii au considerat că rechinii fac acest lucru din greşeală, în timp ce încearcă să prindă crabi, caracatiţe sau alte mici nevertebrate.

„Am crezut că mare parte din iarba de mare consumată este accidentală. Am dorit să observăm cam cât de multă iarbă de mare poate digera un astfel de rechin, deoarece ce consumă un animal nu este totuna cu ce poate digera sau absorbi nutrienţi”, a declarat Samantha Leigh , expert în ecologie din cadrul Universităţii din California.

Pentru a descoperi dacă rechinii sunt cu adevărat omnivori, cercetătorii au plantat iarbă de mare din golful Floridei în laborator. Plantele au fost modificate cu ajutorul unei chimicale pentru a fi uşor de identificat. Specialiştii au servit unui grup de şase rechini-ciocan o dietă compusă în procent de 90% din iarbă de mare şi 10% calamar.

După trei săptămâni, toţi rechinii au luat în greutate. Însă aceste dovezi nu au fost suficiente, aşadar cercetătorii au realizat o serie de teste pentru a observa dacă planta este digerată şi cât din ea este excretată. După o serie de teste de sânge, cercetătorii au descoperit un nivel crescut de chimicale în ţesutul ficatului şi în sângele rechinilor, fapt ce sugerează că nutrienţii ierbii de mare au fost absorbiţi.

Descoperirea i-a surprins chiar şi pe autorii studiului  „Am reuşit să determinăm ce tip de enzime digestive deţine rechinul-ciocan. Diferitele enzime duc la descompunerea diferiţilor nutrinţi, iar în mod obişnuit carnivorii au un nivel scăzut de enzime ce descompun fibrele şi carbohidraţii. Însă rechinul-ciocan avea un nivel crescut al acestor enzime”, a declarat Leigh.