Home » Natura » Istoria primelor vertebrate, rudele noastre foarte îndepărtate, a fost scoasă la iveală. De unde provin acestea

Autor: Alexandru Voiculescu 11.09.2018
Leagănul evoluţiei vieţuitoarelor vertebrate a fost limitat la o zonă cu ape de coastă, care nu avea mai mult de 60 de metri adâncime.

În aceste ape, peştii – primele vertebrate – au apărut acum circa 480 de milioane de ani. Timp de aproape 100 de milioane de ani, aceste creaturi s-au îndepărtat foarte rar de acest habitat, unde s-au diversificat în multiple forme şi specii, conform studiului publicat recent în Science. Studiul rezolvă enigma cu privire la locul de origine al primilor strămoşi cu schelet intern, scrie Science News.

Savanţii au dezbătut timp de mai mulţi ani dacă vertebratele au apărut prima dată în apele de suprafaţă sau în apele adânci, în ape dulci sau în ape sărate. „Problema principală a fost că fosilele vertebratelor se găsesc în stare de conservare absolut teribilă pentru primele 50-100 de milioane de ani de la existenţă”, a precizat Lauren Sallan de la University of Pennsylvania, autoarea studiului. „Iar atunci când sunt fosile, sunt bucăţi extrem de mici. Este greu să spui ce se întâmplă”, a adăugat cercetătoarea.

De aceea, a fost nevoie de o bază de date extrem de mare, de 2.827 de fosile ale peştilor care trăiau acum 480-360 de milioane de ani. Astfel, savanţii au aflat că aceste creaturi au rămas în apele puţin adânci timp de circa 100 de milioane de ani, diversificându-se înainte să ocupe şi alte nişe ecologice. Unii au devenit mai netezi şi mai graţioşi, ceea ce le-a permis înnotatul în ape mai adânci. Alţii au dezvoltat corpuri mai solide şi s-au adaptat traiului în râuri şi lacuri.

În urmă cu 250 milioane de ani, 80% din viaţa de pe Pământ dispărea. Acum cercetătorii au descoperit cauza