Home » Natura » Un nou studiu scoate la iveală că dinozaurii erau prădători chiar mai feroce decât se considera anterior

Autor: Alexandru Voiculescu 03.20.2019
Dinozaurii au avut auzul la fel de dezvoltat ca cel al păsărilor, făcându-i prădători mai buni decât se considera anterior. Mecanismul folosit de păsări pentru auz a fost detectat în aligatori, care sunt cele mai apropiate rude de dinozauri.

Noul studiu spune că T-rex şi alţi dinozauri carnivori identificau localizarea prăzii la fel de mult cu ajutorul văzului cât şi cu ajutorul auzului, scrie Daily Mail.

Simţul auzului bufniţelor este atât de ascuţit încât poate auzi mişcarea unui şoarece sub un strat de zăpadă. Păsările sunt extrem de bune la crearea hărţilor mentale ale localizării sunetelor. Acestea folosesc o tehnică numită „diferenţă de timp interaurală”.

Într-un studiu asupra aligatorilor de pe continentul american, savanţii au găsit că reptilele construiesc hărţi neurale ale sunetului în aceeaşi manieră ca păsările.

Animalele procesează micile diferenţe în timp care ia ca sunetul să ajungă în fiecare ureche pentru a determina de unde vine acel sunet. Procesul este cunoscut ca diferenţă de timp interaurală, iar diferite animale procesează sunetele în moduri diferite.

Puţine se ştiau despre modul în care aligatorii pot face acest lucru, dar noile dovezi sugerează că reptilele formează hărţi neurale în acelaşi mod ca păsările. Acest lucru sugerează că strategia exista în strămoşul comun: dinozaurul.

Multe studii s-au concentrat până acum pe trăsături fizice precum dimensiunea şi forma craniului, dar Catherine Carr de la University of Maryland, autorul principal al noii cercetări, crede că este importantă analizarea relaţiilor evoluţionare pentru a înţelege procesul.

„Studiul nostru sugerează că această strategie de auz a evoluat în strămoşul comun. Cealaltă opţiune – că au evoluat independent aceeaşi strategie complexă – pare foarte improbabilă”, a precizat cercetătoarea.

Pentru a analiza modul în care aligatorii identifică de unde vine sunetul, cercetătorii au anesteziat 40 de aligatori şi i-au „echipat” cu căşti. Au pus diferite sunete pentru a măsura răspunsul unei structuri în creierul lor numită nucleus laminaris.

Regiunea este responsabilă pentru procesarea semnalelor auditive. Rezultatele arată că aligatorii creează hărţi neurale într-un mod similar cu cele observate la bufniţe şi găini. Hărţile nu au fost însă observate la regiunea echivalentă din creierul mamiferelor, care procesează sunetele într-un mod diferit faţă de păsări şi reptile.

Cele mai mari mituri despre dinozauri au fost spulberate