Home » Natură » Speranța de viață a albinelor, redusă din cauza expunerii la pesticide

Speranța de viață a albinelor, redusă din cauza expunerii la pesticide

Credit foto: Pixabay
Publicat: 23.06.2020

Un studiu a demonstrat că două dintre cele mai folosite pesticide din SUA sunt dăunătoare pentru albine.

Albinele sunt o parte esențială a multor ecosisteme din lumea întreagă, dat fiind faptul că pot reprezenta o sursă de hrană, dar mai important din cauza rolului e care îl joacă în polenizare speciilor de plante. Numărul și sănătatea stupilor de albine este pus în pericol de mai mulți factori, printre aceștia numărându-se și pesticidele, notează Phys.

Două pesticide proiectate să nu fie dăunătoare reduc semnificativ speranța de viață a albinelor

Un studiu al Universității Oregon, Statele Unite ale Americii, a demonstrat că două dintre cele mai folosite mărcile de pesticide: Transform și Sivanto, reduc speranța de viață și lasă urme de stres fiziologic asupra albinelor.

Bunăstarea albinelor este pusă în pericol de expunerea la pesticide, dar și alți factori printre care se numără virușii și căpușele varroa. Și dacă substanțele chimice nu duc la moartea directă a albinelor, există riscul ca asta să se transpună în probleme fiziologice, care expun insectele la factorii dăunători de mai sus.

„Sugerăm punerea mai multor informații pe etichetele acestor produse și efectuarea mai multe studii pentru a înțelege efectele subletale ale expunerii cronice”, explică dr. Priyadarshini Chakrabarti Basu.

Cele două pesticide au fost create pentru a acționa împotriva afidelor, insecte care atacă un număr mare de culturi agricole și care pot duce la compromiterea acestora. Cercetătorii explică faptul autoritățile au impus o serie de restricții legate de aplicarea acestor pesticide, de exemplu este interzisă folosirea acestora în perioadele de înflorire a culturilor.

„Durata medie de viață a unei albine muncitoare este de cinci până la șase săptămâni în primăvară și vară, deci dacă reducem durata de viață cu cinci până la zece zile, aceasta reprezintă o problemă uriașă”, explică profesorul Ramesh Sagili.

„Longevitatea redusă care rezultă din stresul oxidativ ar putea afecta negativ populațiile și, în final, să compromită starea de sănătate a coloniilor”, mai adaugă cercetătorul.

Studiul citat  a fost publicat în PLOS ONE.