Home » Natura » Licuricii adoră să-și sincronizeze luminile, iar cercetătorii au aflat în sfârșit cum are loc acest fenomen

Autor: Ioana Matei 10.21.2020
Sursa foto: Nevit Dilmen/ Wikimedia

În fiecare an, timp de două săptămâni în iunie, pădurile din sud-estul Statelor Unite găzduiesc un fenomen incredibil. Roiuri de mii de licurici își încep perioada de împerechere, oferind un spectacol de lumini.

Peisajul este misterios și frumos în același timp. De cel puțin câteva secole, oamenii din toată lumea s-au întrebat cum își pot coordona aceste insecte dansul luminilor.

Explicațiile variază de la vântul care le-ar influența abdomenul luminos până la pură coincidență.

Revista Science a propus în 1917 că, de fapt, totul este o iluzie optică creată clipirea privitorului.

Ingredientul care lipsea până acum

De atunci, cercetările au arătat că sincronizarea este, de fapt, reală. Modelele matematice au arătat modul în care sincronismul licurilor se dezvoltă în timp. Însă, mecanismul prin care apare aceea sincronizare a rămas învăluit în mister.

Acum, un studiu nou a adăugat ingredientul care lipsea, anume spațiul tridimensional.

După ce au filmat roiurile de licurici (Photinus carolinus) din Parcul Național Great Smoky Mountains din Tennessee, oamenii de știință au reconstruit licărirea într-un spațiu tridemensional. Astfel, cercetătorii au descoperit că nu este vorba despre nimic neobișnuit în ritmul luminii produse de insecte. În schimb, licurii doar îi imită pe cei din jurul lor.

Sincronizarea este socială, însă motivul rămâne un mister

Apoi, echipa de cercetători a observat că roiul a rămas la o distanță de doi metri deasupra solului, iar forma roiului semăna destul de mult cu forma terenului, posibil pentru a vedea mai bine femelele care erau mai aproape de sol, potrivit Science Alert.

Asta sugerează că sincronizarea este socială, au spus oamenii de știință. Licurii văd ce fac femelele din vecinătatea lor și reacționează, astfel că rezultă unde de lumină, asemenea manifestațiilor de pe stadioane în care spectatorii se ridică pe rând.

Însă, motivul rămâne deocamdată un mister. O teorie susține că sincronizarea a apărut datorită faptului că intervalele de întuneric permit masculilor să găsească lumina mai slabă a femelelor.

Licuricii sunt pe cale de dispariţie