Home » Natură » O boală cumplită afectează recifele de corali din Insulele Caraibe. Cercetătorii cred că au aflat o posibilă cauză

Publicat: 31.07.2021

O boală agresivă care afectează coralii se răspândește cu repeziciune prin Caraibe, iar patogenul ar putea fi atribuit apei uzate sau balastului de la navele care trec prin regiune, potrivit cercetărilor.

Infecția mortală, cunoscută drept „boala pierderii țesutului dur al coralilor” (SCTLD), a fost identificată pentru prima oară în Florida în 2014, iar de atunci s-a răspândit în zonă, cauzând mari temeri în rândul oamenilor de știință.

Patogenul se răspândește mai repede decât alte boli ale coralilor și are o rată a mortalității neobișnuit de crescută, astfel că ar putea fi cea mai mortală boală care a afectat vreodată coralii. Peste 30 de specii de corali sunt predispuse la infecție.

Boala se răspândește cu repeziciune în apele mai multor țări

Boala a fost descoperită în Jamaica în 2018, apoi în zona Caraibelor, Insulele Saint Martin și Bahamas, iar de atunci a fost detectată în alte 18 țări.

În Mexic, peste 40% dintre recifele analizate de un singur studiu avea cel puțin 10% din corali infectați cu SCTLD, iar aproape un sfert aveau peste 30% din corali infectați. În Florida, declinul regional al densității coralilor a atins 30% și pierderea țesutului viu a crescut până la 60%.

Oamenii de știință nu au reușit încă să determine dacă boala este cauzată de un virus, o bacterie, un agent chimic sau infecțios, însă un nou studiu publicat în jurnalul Frontiers in Marine Science susține teoria că balastul de la nave ar fi implicat.

„O legătură semnificativă” între boală și distanța recifelor de porturi majore

Desfășurat în Insulele Bahamas de către cercetători de la Institutul Perry pentru Științele Marine, studiul a descoperit că boala este mai răspândită în recifele situate în apropiere de porturile comerciale principale, în Nassau și Grand Bahama, astfel sugerând o posibilă legătură între boală și activitatea maritimă.

În Insulele Bahamas, boala s-a răspândit cu repeziciune încă de la prima identificare în decembrie 2019, potrivit The Guardian.

Cu excepția a două specii, cercetătorii au descoperit că „este vorba de o legătură semnificativă” între boală și distanța recifelor de porturi majore. Aceștia au subliniat că „o proporție tot mai crescută de colonii sănătoase aflate la distanță de porturi s-au dezvoltat la ambele insule, iar o proporție mai mare de colonii decedate recent au fost observate mai aproape de porturi”.

Anunț sumbru despre Marea Barieră de corali