Home » Natură » Planctonul trece printr-o migrație globală, iar consecințele se vor simți chiar și în lanțul trofic

Publicat: 24.10.2021

Dacă temperaturile Pământului continuă să crească, speciile de plancton din oceanele lumii ar putea trece printr-o restructurare majoră.

Nu doar diversitatea acestora s-ar schimba în mod radical, dar încălzirea oceanelor ar putea însemna și migrația planctonului de la tropice către poli, departe de apele care devin mult prea calde pentru a fi locuibile.

De fapt, o schimbare poate fi observată deja în ultimele decenii, unele specii fiind documentate mult mai la nord decât în trecut. Restructurarea speciilor de plancton va avea un impact major asupra ecosistemelor oceanice, având în vedere că planctonul reprezintă o componentă esențială a ciclului de carbon și a lanțului trofic.

Fără plancton, viața așa cum o știm nu ar exista în oceanele lumii

Planctonul înseamnă organisme microscopice care plutesc de-a lungul curenților oceanici, neavând abilitatea de a-și controla călătoriile. Aceste organisme sunt a doua cea mai abundentă formă de viață de pe Terra, fiind depășite doar de bacterii. Fără plancton, viața așa cum o știm nu ar exista în oceanele lumii.

Două tipuri sunt de importanță deosebită: fitoplanctonul (plante) și zooplanctonul (animale). Fotosinteza fitoplanctonului joacă un rol major în ciclul de carbon, iar organismele reprezintă o parte esențială a lanțului trofic de care depind organisme mai mari. Și zooplanctonul este o componentă vitală a lanțului trofic și ciclului de carbon.

Schimbări în distribuția planctonului sunt așteptate pe măsură ce temperatura globală continuă să crească. Ce anume vor fi acele schimbări și unde ar putea ajunge planctonul este subiectul unui nou studiu coordonat de fizicianul Fabio Benedetti de la ETH Zurich din Elveția.

Benedetti și colegii săi au dezvoltat hărți de distribuție globală pentru mai mult de 860 specii de fitoplancton și zooplancton, iar apoi au folosit algoritmii și modelele climatice pentru a prezice schimbările prin care vor trece aceste comunități odată cu încălzirea globală.

„Viitoarele schimbări climatice amenință ecosistemele controlate de plancton”

Oamenii de știință au descoperit o creștere în ambele tipuri de plancton. Însă, dacă temperaturile de la suprafața mărilor ar depăși 25 grade Celsius, zooplanctonul ar trece printr-un declin la tropice, iar toate speciile ar migra către apele mai reci de la latitudini mai mari.

În aceste comunități polare, până la 40% din speciile de fitoplancton ar fi înlocuite de intruși, ceea ce înseamnă că nu doar oceanele ecuatoriale ar fi afectate, potrivit Science Alert.

„Singurul lucru pe care îl putem stabili acum este cât de importante sunt astăzi anumite regiuni din ocean”, a spus Benedetti. Rezultatele și observațiile sugerează că „viitoarele schimbări climatice amenință ecosistemele controlate de plancton”, au mai spus cercetătorii.

Navă eșuată în Marea Neagră. Este o catastrofă ecologică din cauza autorităților bulgare