Home » Natură » Mai multe specii de cactus, în pragul dispariției din cauza încălzirii globale

Mai multe specii de cactus, în pragul dispariției din cauza încălzirii globale

Publicat: 27.04.2022

O echipă de cercetători din cadrul mai multor instituții din Statele Unite și Regatul Unit au descoperit că mai multe specii de cactuși se află în pragul extincției din cauza încălzirii globale.

În lucrarea publicată în Nature Plants, grupul compara ecosistemul actual de 408 specii de cactuși cu schimbările anticipate în cadrul acestor ecosisteme pentru a putea determina capacitatea acestora de a supraviețui.

Conform experților, cactușii reprezintă unele dintre cele mai periclitate specii din ziua de azi, lucru datorat în mare parte activităților umane, indică Phys.

Specii de cactus aflate în pericol

Cercetătorii au încercat să determine efectele încălzirii asupra acestor plante. Se știe că acestea sunt rezistente la temperaturi ridicate, dar puțini cunosc pericolul care le pândește. Poate părea că o planetă care se încălzește poate fi un mediu propice pentru cactuși, dar aceste specii ocupă o nișă specializată, iar orice modificare în această direcție se poate solda cu un dezastru.

Pentru a afla mai multe despre soarta viitoare a acestora, cercetătorii au ales 408 specii de cactuși pentru a le studia. Au analizat ecosistemele individuale ale acestora, dar și sensibilitatea la schimbare. Au folosit mai apoi modele climatice pentru a estima schimbările în aceste ecosisteme, în baza a trei scenarii bazate pe ipoteze de schimbare a climei.

Care sunt concluziile la care au ajuns specialiștii?

Ceea ce au descoperit a fost îngrijorător. În oricare dintre cele trei scenarii analizate, cactușii se aflau în pericol. Chiar și schimbări mici de temperatură, pot cauza reducerea teritoriilor ocupate de aceste plante. Au mai descoperit că 60% dintre speciile pe care le-au studiat vor înregistra un declin pe durata acestui secol, iar aproximativ 40% vor cunoaște ceea ce ei au denumit un „declin semnificativ”.

Au descoperit doar o singura specie,  Xique-Xique, originară din Brazilia, care ar putea înregistra o intensificare a numărului de exemplare. Au mai constatat că regiunile vulnerabile sunt cele care au cel mai mult de pierdut – cele cu cea mai mare diversitate a speciilor de cactuși. Astfel de zone sunt cele din Florida, unele părți din Brazilia și Mexic.

Un nou timbru va avea ca tematică florile de cactus

Mormanele de gunoi antic arată cum Imperiul Bizantin era afectat de boli şi schimbări climatice

Schimbările climatice afectează păsările din Europa. Ce spun cercetătorii?

Evaporarea lacurilor se va modifica odată cu schimbările climatice