Home » Natură » Insectele simt durere? Noi dovezi sugerează că da

Insectele simt durere? Noi dovezi sugerează că da

Publicat: 11.07.2022

Un trio de cercetători, doi de la Universitatea Queen Mary din Londra, Anglia, și celălalt de la Universitatea din Teheran, Iran, au găsit dovezi care sugerează că insectele simt durere.

În lucrarea lor, publicată în Proceedings of the Royal Society B, Matilda Gibbons, Lars Chittka și Sajedeh Sarlak descriu problemele pe care le-au întâlnit în încercarea de a afla dacă insectele simt durerea și logica pe care au folosit-o pentru a arăta dacă acest lucru este posibil.

Cercetările anterioare și dovezile anecdotice au sugerat că insectele nu simt durere. Din această cauză, oamenilor le-a fost ușor să le rănească sau să le omoare. În acest nou efort, grupul de cercetare sugerează că presupunerile noastre ar fi putut fi greșite și că de fapt insectele simt durere.

Sistemul fiziologic prin intermediul cărora insectele simt durere

Cercetătorii au început prin a observa că cercetările anterioare au arătat că atât animalele, cât și insectele au sisteme fiziologice care reacționează la ceea ce la animale ar fi descris drept o experiență dureroasă. Astfel de experiențe au fost separate în ceea ce a ajuns să fie cunoscut sub numele de nocicepție, diferența dintre răspunsul fizic la o traumă fizică și orice posibilă durere asociată cu evenimentul.

Ambele sisteme răspund dacă tăiați unul dintre picioarele unei insecte, de exemplu. Dar ceea ce nu a fost clar este dacă acest lucru este dureros pentru insecte. Pentru a răspunde la această întrebare, cercetătorii au folosit ceea ce a ajuns să fie cunoscut sub numele de ordinea descendentă a nocicepției, în care un comportament de nivel superior poate fi asociat cu un eveniment dăunător.

În cazuri extreme, oamenii pot să nu simtă durerea

S-a demonstrat că oamenii sunt capabili să oprească un răspuns la durere dacă aceasta apare în timpul unei urgențe: unii oameni nu își dau seama că au fost răniți într-un accident de mașină, de exemplu, până când sunt tratați la spital, scrie Phys.org.

Cercetările anterioare au arătat că acest lucru este posibil deoarece un astfel de eveniment traumatizant poate împinge creierul să înceapă să producă opiacee. Insectele nu produc opiacee, notează cercetătorii, dar produc alte neuropeptide care ar putea servi aceluiași scop.

Sunt necesare studii aprofundate

Oamenii de știință au descoperit că astfel de neuropeptide sunt produse de insecte în timpul evenimentelor traumatice, ceea ce sugerează că sunt capabile de ordinea descendentă a nocicepției, ceea ce este o posibilă dovadă a faptului că și insectele simt durerea.

Cercetătorii sugerează că trebuie făcute mai multe eforturi pentru a determina în continuare dacă insectele simt într-adevăr durere și, dacă o simt, cum să fie abordate problemele etice legate de modul în care le tratează oamenii, rănindu-le.

Albinele pot învăța diferența dintre numerele pare și cele impare