Home » Natură » Oamenii de știință au descoperit noi specii de furnici

Oamenii de știință au descoperit noi specii de furnici

Credit foto: Jens Meyer/University Jena/EurekAlert
Publicat: 11.09.2022

Numele dat noii specii și genului este Desyopone hereon gen. et sp. nov. În acest fel, oamenii de știință onorează cele două instituții de cercetare implicate – DESY și Hereon – care au contribuit semnificativ la această descoperire, cu ajutorul tehnicilor moderne de imagistică.

În cele din urmă, identificarea noii specii și a noului gen a fost posibilă doar prin combinarea datelor fenotipice extinse, obținute prin scanare, și a descoperirilor recente din analizele genomului furnicilor vii.

Comparațiile anatomice inițiale i-au determinat pe oamenii de știință să presupună că animalele erau o specie de Aneuretinae, o subfamilie de furnici aproape dispărută, cunoscută până acum doar prin fosile și printr-o singură specie vie din Sri Lanka.

Însă ei au revizuit această identificare datorită imaginilor de înaltă rezoluție.

Cum au descoperit cercetătorii noua specie?

,,Segmentul complex al taliei și mandibulele mari, dar rudimentare – aparatele bucale – ne sunt mai familiare de la Ponerinae, un grup dominant de furnici prădătoare”, spune Brendon Boudinot, care lucrează în prezent la Universitatea din Jena.

,,Din acest motiv, am atribuit noua specie și noul gen acestei subfamilii, chiar dacă are un aspect unic.” Rezultatele prezentei cercetări contribuie, de asemenea, la plasarea furnicilor masculi în centrul atenției cercetării evoluționiste.

,,Deoarece au o formă corporală atât de diferită în comparație cu furnicile lucrătoare, care sunt toate de sex feminin, cercetarea le-a neglijat mult timp. Acest lucru se datorează faptului că masculii sunt pur și simplu prea des trecuți cu vederea, deoarece nu pot fi clasificați în mod corespunzător”, spune Boudinot.

,,Rezultatele noastre nu numai că actualizează literatura de specialitate privind identificarea furnicilor masculi, dar arată, de asemenea, că prin înțelegerea caracteristicilor specifice masculilor, cum ar fi forma specifică a mandibulei, putem afla mai multe despre modelele evolutive ale furnicilor femele.”

Noua specie are un aspect unic

Acest lucru se datorează faptului că, în studiul de față, cercetătorii au identificat un model fundamental care apare la toate furnicile, și anume, că mandibulele masculine și feminine urmează același model de dezvoltare la majoritatea speciilor, chiar dacă arată foarte diferit.

Datarea descoperirii a prezentat, de asemenea, cercetătorilor unele provocări, deoarece chihlimbarul în sine este la fel de unic ca și organismele din interiorul său.

,,Piesa cu aceste furnici provine din singurul depozit de chihlimbar din Africa de până acum care a prezentat organisme fosile în incluziuni. În total, există doar câteva insecte fosile de pe acest continent. Deși chihlimbarul a fost folosit de mult timp ca bijuterie de către localnicii din regiune, cercetătorii au înțeles semnificația sa științifică abia în ultimii 10 ani”, explică Vincent Perrichot de la Universitatea din Rennes, scrie EurekAlert.

,,Prin urmare, specimenul oferă ceea ce este în prezent o perspectivă unică asupra unui ecosistem forestier străvechi din Africa.” Acesta datează din Miocenul timpuriu și are o vechime cuprinsă între 16 și 23 de milioane de ani, spune Perrichot. Datarea sa complicată a fost posibilă doar indirect, prin determinarea vârstei fosilelor – sporii și polenul – închise în chihlimbar.

Metode moderne pentru a privi în trecutul îndepărtat

Rezultatele unor astfel de cercetări sunt posibile doar prin utilizarea tehnologiei de ultimă oră. Deoarece materialul genetic al fosilelor nu poate fi analizat, datele și observațiile precise privind morfologia animalelor sunt deosebit de importante. Datele complete pot fi obținute cu ajutorul tehnicilor de imagistică de înaltă rezoluție, cum ar fi tomografia computerizată (CT), în care se folosesc raze X pentru a privi prin toate straturile probei.

Puse cap la cap, acestea au produs imagini tridimensionale detaliate ale structurii interne a animalelor, pe care cercetătorii le-au putut folosi pentru a reconstrui cu precizie anatomia.

Aceasta a fost singura modalitate de a identifica cu exactitate detaliile care au dus în cele din urmă la determinarea noii specii și a genului.

Studiul a fost publicat în Insects.

Furnicile nebune galbene au invadat India. De ce sunt periculoase?

Coloniile de furnici se comportă similar cu o rețea neuronală