Home » Natură » Test de cultură generală. Care e singura piatră ce plutește?

Test de cultură generală. Care e singura piatră ce plutește?

Publicat: 30.08.2023

Unele roci chiar pot pluti pe apă ani la rând, iar astăzi oamenii de știință știu cum de este posibil și motivele pentru care acestea ajung în cele din urmă să se scufunde. Care e singura piatră ce plutește?

Studiile cu raze X i-au ajutat pe cercetători să rezolve misterul pietrei ponce, o rocă vulcanică foarte ușoară și poroasă și singura piatră ce plutește.

Capacitatea surprinzătoare a acestor roci de a pluti pe termen lung și chiar de a se uni pentru a forma insule lungi de câțiva kilometri în mijlocul oceanului, îi poate ajuta pe cercetători să descopere erupții vulcanice subacvatice.

Care e singura piatră ce plutește?

Și, mai mult decât atât, aflarea modului în care plutește piatra ponce ne poate ajuta să înțelegem cum sunt răspândite speciile vii pe toată planeta: piatra ponce este, de fapt, foarte bogată în nutrienți și servește ca mijloc de transport maritim pentru multe plante și alte organisme.

Deși oamenii de știință știu că piatra ponce plutește datorită buzunarelor de gaz conținute în pori, nimeni nu a reușit încă să explice cum sau de ce rămân prinse acele gaze în roci pentru perioade atât de prelungite de timp.

Misterul încă așteaptă să fie rezolvat

Dacă înmuiați un burete cu suficientă apă, acesta va ajunge să se scufunde, dar piatra ponce nu, potrivit Boboli.

Unele pietre ponce au fost observate în laborator că se scufundă seara și se ridică din nou în timpul zilei. Cercetătorii au folosit ceară pentru a acoperi și a încălzi bucăți mici de piatră ponce în apă, în încercarea de a înțelege ce anume face ca aceste roci să se comporte în acest fel. Dar misterul încă așteaptă să fie rezolvat.

Smoking Hills: ce alimentează dealurile care fumegă din Canada?

O geologie impresionantă: Peștera marină din Capri fascinează de mii de ani prin strălucirea apei sale