Prima pagină Sporturi

Icar Reloaded

Mihaela Stanescu 10.06.2006 | ● Vizualizări: 100
Icar Reloaded     Icar Reloaded + zoom
Galerie foto (8)

In urma cu un veac, orice incercare de a ridica un avion de la sol era un spectacol aviatic. Un secol de incercari, de esecuri si reusite si astazi aviatia este tot mai putin din ceea ce era acum 100 de ani si tot mai mult ceea ce au visat oamenii sa fie. Iar un spectacol aviatic inseamna astazi cu totul altceva decat atunci.

Avioanele acelor vremuri erau niste alcatuiri greoaie in miscari si in acelasi timp foarte fragile, incropite parca din bete de chibrituri. Uneori incercarea de a zbura esua – avioanele alergau cateva sute de metri fara a izbuti sa se desprinda de pamantul care le tinea prizoniere. Alteori – ce triumf! – se ridicau cu greu, pluteau clatinandu-se cateva zeci de metri si apoi – ce dezamagire! – se prabuseau dezmembrandu-se dureros: panza aripilor se sfasia, iar “betele de chibrituri” zburau in toate partile…

„Anii au trecut si totul s-a schimbat…“, vorba unui cantec despre curgerea timpului, despre moda si amintiri. Avioanele vremurilor noastre sunt creatii din aliaje usoare, rezistente si din materiale compozite inalt performante. Spectacolul se desfasoara sus, in cer: manevre indraznete, care aduc avionul in pozitii de zbor neobisnuite, traiectorii bizare, miscari de o spectaculoasa precizie, perfect sincronizate, care fac si desfac formatia de zbor. Privind de jos, totul pare usor, fara efort. Dar, pentru ca totul sa para asa, e nevoie nu numai de avioane cu manevrabilitate excelenta, ci si de piloti exceptionali. Numai ei stiu cate mii de ore de zbor le sunt necesare pentru ca, intr-o anumita zi, la o anumita ora, sa fie in stare sa deseneze pe cer un curcubeu de fum colorat.

Dincolo de spectacol, desi impresionante, spre incantarea cu fiori a publicului spectator, evolutiile sunt menite si sa demonstreze calitatile avioanelor (implicit ale firmelor constructoare) si ale pilotilor (deci ale scolii aviatice – militare sau civile – care i-a format). Este o demonstratie de forta, nimeni nu poate nega, un nou model de turnir, care a luat locul infruntarilor cavaleresti de altadata. Dar e si o celebrare a geniului constructor al omului, sarbatoarea implinirii unui vis, colectiv si ancestral.

La urma urmelor, trebuie sa insemne ceva multele legende despre divinitati inaripate si despre muritori pe care favoarea zeilor i-a inzestrat cu putinta de a zbura; trebuie sa insemne ceva acel tipar oniric ce se regaseste la oameni din toate culturile lumii – numeroase persoane viseaza ca zboara, iar psihologii atribuie acestui vis o semnificatie la fel de tulburatoare ca si senzatiile din vis: aspiratia spre libertate.



FACTS


Air Show


Istoria aviatiei consemneaza faptul ca, in decembrie 1910, militarii britanici din India au fost profund impresionati de o demonstratie realizata de trei biplane apartinand firmei British and Colonial Aeroplane Company. Unul dintre primele spectacole aviatice adevarate…

In Europa, cel mai tare eveniment din lumea aviatiei este Targul International de la Farnborough, Marea Britanie, care are loc o data la doi ani. Aici expun firme constructoare de aeronave, producatori de piese si diverse dotari pentru aviatie, firme furnizoare de servicii pentru aeroporturi si avioane. La editia din acest an, au participat peste 1.480 companii din 35 tari.


Romanian International Air Show 2006


»A avut loc in zilele de 29 si 30 iulie 2006, pe aeroportul Mihail Kogalniceanu din Constanta.

»S-au aflat acolo peste 100 de aeronave militare si civile, romanesti si straine, deservite de circa 1.000 de specialisti. La eveniment au luat parte 230 de piloti.

»Au participat opt state: Austria (cu doua aeronave PC-7), Germania (cu un F-4 Phantom si un Tornado apartinand Fortelor Aeriene Germane, precum si cu o aeronava Breguet Atlantic, reprezentand Marina Germana), Grecia (o aeronava T-6), Macedonia (cate un elicopter Mi-24 si Mi-17), Olanda (un avion F-16), Serbia si Muntenegru (doua aeronave Galeb G-4 si una ORAO, reprezentand Fortele Aeriene ale Serbiei si Muntenegrului, precum si o aeronava Galeb G-2, din partea Aeroclubului Galeb Belgrad), Spania (un avion Mirage F-1) si Suedia (patru aeronave JAS-39 Gripen). In deschiderea spectacolului au evoluat pilotii romani.

»La acestea s-au adaugat trei formatii de acrobatie aeriana: Turkish Stars din Turcia (opt aeronave F-5), Frecce Tricolori din Italia (10 avioane MB-339) si PC-7 Demo Team din Elvetia (noua avioane PC-7).

»Pentru a celebra un secol de aviatie romaneasca, a fost construita si expusa o replica a avionului Vlaicu II. In urma cu 100 de ani, avionul – cel de-al doilea model inventat si construit de Aurel Vlaicu – nu a putut decola din cauza vantului puternic.

»Tot in acest an se implinesc 50 de ani de la primul zbor al unui avion MIG 21. De atunci, a devenit o traditie ca avioanele MIG 21 LanceR sa evolueze la mitingurile aviatice din Romania. La RoIAS 2006, Statul Major al Fortelor Aeriene Romane a participat cu 12 astfel de aeronave.

»Alaturi de MIG-uri, Statul Major al Fortelor Aeriene Romane a prezentat cinci IAR-99 Soim, patru L-39 Albatros, o aeronava C-130 Hercules, cinci IAK-52, doua AN-26, zece IAR-330 Socat si patru IAR-316 Allouette.

»Toate fotografiile care ilustreaza articolul de fata au fost realizate cu ocazia acestui eveniment.

Tag-uri: Icar | Reloaded | avion