Home » Stiinta » După un calcul exact, oamenii de ştiinţă răstoarnă una dintre cele mai vechi teorii. De ce au DISPĂRUT dinozaurii

10.03.2015
Efectele cumulate a două cataclisme globale, produse la mică distanţă unul de celălalt - impactul cu un meteorit uriaş urmat de erupţia unui vast lanţ vulcanic în cealaltă emisferă a Pământului - au dus la dispariţia dinozaurilor şi a multor altor specii de animale şi plante în urmă cu 66 de milioane de ani, conform unui nou studiu, transmite Reuters.

Oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că dispariţia dinozaurilor, eveniment fără de care mamiferele nu ar fi evoluat şi implicit oamenii nu ar fi putut să apară, s-a produs după două catastrofe cu efecte resimţite la nivel global: un meteorit cu diametrul de aproximativ 10 kilometri a lovit Pământul în zona Golfului Mexic, la Yucatan, catastrofă urmată la scurt timp de erupţia unui supervulcan în India.

Cele două evenimente cataclismice au provocat o iarnă nucleară, acoperind planeta cu un „sarcofag” gros de praf, cenuşă şi gaze toxice cum ar fi dioxidul de carbon şi dioxidul de sulf, fapt ce a dus la importante şi bruşte schimbări climatice. Rezultatul a fost dispariţia a 75% dintre speciile de plante şi animale de pe Pământ într-unul dintre cele mai violente evenimente de dispariţie în masă din istorie.

Conform calculelor oamenilor de ştiinţă, impactul cu meteoritul s-a produs acum 66,04 milioane de ani, cu o marjă de eroare de +/—30.000 de ani. În acea perioadă de timp regiunea vulcanică denumită Capcanele Deccan, din apropiere de Mumbai, era deja activă, iar impactul cu asteroidul din Golful Mexic nu a făcut decât să intensifice erupţiile de cealaltă parte a Pământului, în India. Scurgerile piroclastice din Capcanele Deccan au eliberat în atmosferă cantităţi enorme de gaze toxice.

Diferenţa de timp dintre impactul cu meteoritul şi intensificarea activităţii vulcanice este foarte mică la scară geologică, cele două evenimente fiind practic simultane. Astfel, oamenii de ştiinţă susţin că intensificarea erupţiilor vulcanice s-a produs la cel mult 50.000 de ani după impactul meteoritului. „În marja de eroare a măsurătorilor, aceste evenimente sunt practic simultane”, conform vulcanologului Loýc Vanderkluysen de la Universitatea Drexel din Philadelphia.

„Dispariţia dinozaurilor a fost provocată de efectele combinate ale celor două cataclisme”, a adăugat şi Paul Renne, director al Centrului de Geocronologie Berkeley şi profesor de geologie la Universitatea California din Berkeley.

Oamenii de ştiinţă dezbat de mai bine de 35 de ani care dintre aceste două cataclisme globale ar fi dus la dispariţia dinozaurilor. „Până acum problema a fost pusă greşit. Nu putem confirma doar una dintre cauze, în detrimentul celeilalte. Este evident că aceste cataclisme s-au produs practic simultan şi că efectele lor combinate a produs această dispariţie în masă”, a explicat Paul Renne.

„Un meteorit cu diametrul de 10 kilometri, aproximativ de dimensiunea Manhattanului, care loveşte Pământul, produce distrugeri extraordinar de mari. Însă acest eveniment a fost urmat de cele mai mari erupţii vulcanice din ultimii 60 de milioane de ani. Iar aceste două evenimente au fost urmate de 4.000 de secole de schimbări climatice, acidificarea oceanelor şi de ploi acide”, a adăugat şi Loýc Vanderkluysen.

Erupţiile din regiunea Deccan au durat 420.000 de ani după impactul meteoritului şi au aruncat suficient de multă lavă încât ar fi putut acoperi întreaga suprafaţă a SUA sub un strat gros de 180 de metri.

În 2009 companiile petroliere care realizau forări în apropierea coastei de est a Indiei au descoperit straturi de sedimente bogate în lavă solidificată, la aproximativ 3,3 kilometri sub nivelul mării. În aceste sedimente se află şi lavă care s-a solidificat după ce s-a scurs peste 1.600 de kilometri, din regiunea Capcanelor Deccan. În prezent, această regiune vulcanică se întinde pe o suprafaţă de mărimea Franţei, dar avea probabil o întindere similară cu cea a continentului european, în perioada de maximă activitate de la sfârşitul Cretacicului, conform lui Adatte Thierry, geolog de la Universitatea din Lausanne (Franţa).

Cercetătorii au identificat un mecanism care permite celulelor imunitare să controleze obezitatea