Home » Stiinta » O nouă invenţie va îmbunătăţi performanţele acceleratoarelor de particule chiar şi de 10 ori – FOTO

Alin Motogna 04.11.2016
Deocamdată, capacitatea noului dispozitiv a fost testată numai în laborator.

O echipă formată din fizicieni americani şi specialişti ai Organizaţiei Europene pentru Cercetare Nucleară (CERN) au creat un magnet superconductor mult mai puternic decât cel folosit în momentul de faţă în cadrul acceleratorului de particule LHC (Large Hadron Collider). Oamenii de ştiinţă vor folosi 20 de dispozitive de acest tip pentru a îmbunătăţi de cel puţin 10 ori performanţele sistemului construit în apropierea Genevei.

Super-magnetul, cu o lungime de 1,5 metri, a fost conceput de experţi care activează în cadrul Fermilab, Brookhaven National Laboratory, Lawrence Berkley National Laboratory şi CERN. Noua invenţie a trecut deja printr-o serie de teste, prin intermediul cărora oamenii de ştiinţă au dorit să afle cum se comportă dispozitivul atunci când va fi integrat în sistemul acceleratorului de particule.

În scopul de a creşte numărul de coliziuni între particule în cadrul LHC, cercetătorii vor înlocui actualele modele de magneţi cu noul model, în proporţie de 5%. Odată realizată această îmbunătăţire, specialiştii vor obţine rezultate din timpul activităţii acceleratorului mult mai rapid.

Magnetul folosit în timpul testelor de la Fermilab (Foto:symmetrymagazine.org/G. Ambrosio, P. Ferracin, E. Todesco)

Magneţii cu care este prevăzut LHC sunt de fapt nişte bobine construite prin înfăşurarea unui metal conductor pe un miez feromagnetic. Dispozitivele fac parte dintr-un sistem etanş răcit cu heliu, care atunci când atinge temperatura de 1,9 grade Kelvin, curentul electric transportat în interiorul bobinelor atinge nivelul zero de rezistenţă electrică. Prin modularea cantităţii de energie din interiorul bobinelor, cercetătorii pot manipula rezistenţa câmpului magnetic rezultat şi, astfel, pot controla particulele care circulă în accelerator.

În momentul de faţă, LHC este prevăzut cu magneţi din niobiu-titan, un aliaj superconductor, care poate opera într-un câmp magnetic de până la 10 tesla (unitatea de măsură a inducţiei magnetice). Noul dispozitiv este fabricat din triniobiu-staniu (Nb3Sn), un aliaj care permite curentului electric să circule printr-un câmp magnetic de până la 20 de tesla.

„Avem de-a face cu o nouă tehnologie, care ne va permite să obţinem rezultate cu mult peste preconizările făcute atunci când a fost construit LHC. Cu siguranţă, magnetul inventat de noi urmează să fie folosit în scopul construirii unor acceleratoare de particule mult mai performante faţă de cele utilizate la ora actuală”, susţine Giorgio Apollinari, cercetător în cadrul Fermilab.

Sursa: sciencedaily.com

Vă mai recomandăm şi: O nouă particulă ar putea REVOLUŢIONA fizica. Este posibil ca ea să fie asemănătoare cu cea a bosonului Higgs, ”particula lui Dumnezeu”

Oamenii de ştiinţă de la CERN au descoperit o nouă particulă subatomică – VIDEO

Profesorul Higgs insistă: „Nu-i mai spuneţi bosonului «particula lui Dumnezeu»! Nu există Dumnezeu!”