Home » Stiinta » Reprogramarea celulară a fost folosită pentru prima dată cu succes în încetinirea procesului de îmbătrânire

Alexandru Voiculescu 12.18.2016
Pentru prima dată, savanţii de la Salk Institute of Biological Studies au reuşit să folosească reprogramarea celulară pentru a încetini procesul de îmbătrânire.

Experimentând pe şoareci, savanţii au reuşit să încetinească procesul de îmbătrânire. Acest studiu s-a realizat pe o specie de şoareci care sufereau de îmbătrânire prematură (progerie).

Tehnica a implicat utilizarea unui anumit tip de celule stem, iPSC (induced pluripotent stem cells) care dă posibilitatea cercetătorilor de a reprograma celulele pielii la o stare de bază, asemănătoare cu cea embrionică. De aici, savanţii au observat că această tehnică funcţionează şi la alte tipuri de celule.

Tehnica datează din 2006, când japonezul Shinya Yamanaka a descoperit că celulele se pot întoarce la starea iniţială prin folosirea a patru gene ce sunt acum cunoscute sub numele de „factorii Yamanaka”.

Totuşi, nu este o tehnică fără riscuri, un alt studiu din 2013 şi 2014 a arătat că introducerea de iPSC poate fi fatală, cauzând cancer sau probleme cu organele interne. Aceste eşecuri au şi o explicaţie, după cum menţionează cercetătorul Wolf Reik de la Universitatea din Cambrige din Marea Britanie: „Este bineînţeles o logică la acestea. În celulele iPSC resetezi ceasul biologic şi mergi înapoi la zero. Mergând la început, la o stare embrionică, nu este ceea ce doreşti, aşa că întreb: unde vrei să ajungi?”

Pe baza acestui argument au mers şi cercetătorii de la Salk Institute care au încercat reprogramarea parţială. Au scurtat timpul de inducere a acestor gene la 2-4 zile, spre deosebire de metoda originală care presupunea un timp de trei săptămâni. Prin scurtarea timpului, celulele au putut să-şi păstreze particularitatea: celulele pielii au rămas celule ale pielii, fără să existe un tip general ca în cazul stării embrionare.

Cel puţin în contextul experimentelor efectuate pe şoareci, acest procedeu a avut succes. Şoarecii cu progerie care au fost folosiţi la tratament au trăit până la 24 de săptămâni, în timp ce, în mod normal, un şoarece cu aceeaşi boală trăieşte până la 18 săptămâni.

Ţesut muscular văzut la microscop, înainte (stânga) şi după (dreapta) tratament. Sursa: Salk Institute

De asemenea, şi la şoarecii sănătoşi s-a observat o creştere a duratei vieţii. Deocamdată însă, studiul este la început, fiind nevoie de multe alte experimente şi analize. Echipa intenţionează să analizeze dezvoltarea moleculelor care pot fi capabile să imite factorii Yamanaka, cu accent pe întinerirea anumitor ţesuturi.

Însă, ceea ce poate arăta cu exactitate acest studiu până acum este plasticitatea şi dinamica procesului de îmbătrânire.

Vă recomandăm şi următoarele articole:

Cercetătorii au creat ghidul anti-îmbătrânire

A fost descoperită capacitatea unei gene de a încetini procesul de îmbătrânire şi a-l inversa

Secrete anti-îmbătrânire de la cel mai longeviv medic din lume. La 103 ani, doctorul japonez este în plină activitate