Home » Stiinta » Descoperire uimitoare a savanţilor: soarele nostru a avut un ”frate geamăn malefic” vinovat pentru dispariţia DINOZAURILOR. Totodată, toate stelele se formează în perechi

Autori: Alexandru Voiculescu, Oana Bujor 06.16.2017
Acum 4,5 de miliarde de ani, când sistemul nostru solar s-a format, soarele a avut un geamăn. Acesta era ,,un geamăn rău'' care ar fi fost responsabil pentru dispariţia dinozaurilor. De asemenea, fiecare stea asemănătoare soarelui a avut un „frate”, conform unei noi analize a unui fizician de la UC Berkeley şi a unui astronom de la Smithsonian Astrophysical Observatory al Universităţii Harvard.

În urma studiului care a inclus analiza unui nor gigantic molecular care este umplut cu stele recente din constelaţia Perseus şi un model matematic ce poate explica doar stelele formate împreună, doi cercetători din cadrul UC Berkeley şi Harvard-Smithsonian Astrophysical Observatory au concluzionat că toate stele, precum Soarele, s-au născut cu un companion.

,,Am realizat o serie de modele statistice pentru a observa populaţia relativă de stele singulare tinere şi binare din norul molecular Perseus, singurul model care a putut fi reprodus fiind cel al stelelor formate iniţial binar,” a declarat astronomul Steven Stahler.

Ipoteza conform căreia stelele se formează în perechi nu este nouă, fiind alimentată de numeroase observaţii. Spre exemplu, cel mai apropiat sistem solar, Alpha Centauri, este un sistem cu trei stele, scrie phys.org.

De aici a apărut problema dacă sistemele binare şi triplete din galaxia noastră se nasc în acest mod, dacă o stea o captează în atracţia sa gravitaţională pe alta sau dacă stelele se separă şi devin singure, relatează Science Alert.

Ipoteza ,,naşterii binare” a fost confirmată de către simulatoarele din prezent, ce sugerează că aproape toate stelele care s-au născut au fost multiple.

Imaginea cu infraroşu a stelelor binare obţinută cu ajutorul Telescopului Hubble. Credit: NASA/UC Berkeley/Harvard

Conform cercetării actuale, toate stelele iau naştere în sistem binar, acestea propagându-se una faţă de cealaltă, în timp, pe o distanţă de 500 UA (unităţi astronomice).

De menţionat că distanţa între stele poate fi şi mai mare de 500 de UA (unităţi astronomice). O UA este distanţa dintre Pământ şi Soare (150 de milioane de kilometri). Un companion al soarelui nostru putea fi astfel şi la o distanţă de 17 ori mai mare decât distanţa dintre Soare şi Neptun.

Conform cercetătorilor, şi Soarele ar avea un astfel de ,,geamăn,” conferindu-i denumirea de ,,Nemesis”. Co-autorul Stehen Stahler, de la UC Berkeley, a precizat că „da, Nemesis probabil exista cu mult timp în urmă”. Acesta a mai adăugat şi că „singurul model care putea reproduce datele era cel în care stelele se formează ca binari. Aceste sisteme dispar sau se rup într-un milion de ani”.

Experţii susţin că acesta ar fi responsabil pentru orice catastrofă naturală produsă pe Pământ într-un ciclu de 27 de milioane de ani, ultima fiind dispariţia dinozaurilor

Studiul de faţă este, de asemenea, susţinut de unul mai vechi, unde pe baza unei simulări computerizate, cercetătorul Pavel Kroupa de la Universitatea Bonn a ajuns la concluzia că toate stelele se formează în pereche.

Ceea ce a adus în plus noul studiu este observarea directă: cu cât stelele sunt mai tinere, cu atât creşte şi proporţia de stele binare.

Din păcate, procesul efectiv de formare al stelelor rămâne un mister, dar observarea în mod direct reprezintă un pas important în elucidarea uneia dintre cele mai esenţiale probleme ale astrofizicii.

Cum explică medicul Valeriu Gheorghiță decesele după vaccinarea împotriva COVID-19 din Norvegia