Home » Stiinta » Febra spaţială este condiţia bizară care afectează astronauţii în timpul misiunilor în imponderabilitate

Autor: Alexandru Voiculescu 01.16.2018
Perioadele mai lungi în care astronauţii sunt în imponderabilitate induc o creştere în temperatura corpului comparabilă cu o febră persistentă.

Cercetătorii de la o clinică universitară din Berlin numită Charité au ajuns la concluzia că lipsa sau gravitaţia scăzută duce la o creştere a temperaturii corpului cu un grad Celsius, scrie The Independent.

Această schimbare apare gradual pe perioade de două luni şi jumătate.

Întrucât şi mici schimbări ale temperaturii corpului pot avea efecte negative însemnate asupra organismului şi a performanţei cognitive, noua descoperire poate avea consecinţe în ceea ce priveşte călătoria spaţială de lungă durată, inclusiv misiunile pe Marte.

Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au studiat 11 astronauţi înainte, în timpul şi după ce au stat în Staţia Spaţială Internaţională.

S-a monitorizat temperatura astronauţilor, atât în timpul exerciţiilor fizice, cât şi în perioadele de repaus. Exerciţiile sunt esenţiale pentru a menţine astronauţii pregătiţi fizic şi sănătoşi, dar în timpul acestor perioade de activitate fizică savanţii au observat că temperaturile astronauţilor depăşesc chiar şi 40 de grade Celsius. O astfel de temperatură poate pune viaţa în pericol.

Totuşi, cea mai notabilă descoperire a fost că există o creştere de un grad a temperaturii corpului chiar şi în perioada de repaus.

„În condiţii de imponderabilitate, corpurile noastre au probleme serioase în a elimina căldura în exces”, a precizat Hanns-Christian Gunga, savant la Charité şi autorul principal al studiului. Altfel spus, gravitaţia scăzută face ca transpiraţia să se evapore mai lent, iar pierderea capacităţii de a transpira este un factor cheie în apariţia febrei.

De asemenea, echipa a precizat că zborul spaţial poate induce o inflamare similară cu cea produsă de sistemul imunitar în cazul unei infecţii, care de asemenea afectează temperatura corpului.

Ce trebuie să faci pentru a deveni astronaut?

NASA a ales cei 12 astronauţi care ar putea face parte din prima colonie de pe Marte

Care este salariul unui astronaut?

Creierul astronauţilor care petrec mult timp în spaţiu îşi schimbă poziţia