Prima pagină Stiinta

Fenomen descoperit în premieră în cadrul unei găuri negre supermasive

Oana Bujor 01.14.2018 | ● Vizualizări: 1837
Sursa: NASA , ESA, and J. Comerford (University of Colorado-Boulder)     + zoom
Galerie foto (2)

O gaură neagră gigantică din centrul unei galaxii aflate la la 800 de milioane de ani lumină de Pământ a fost observată în timp ce elibera nu unul, ci două fluxuri de particule încărcate energetic.

Cercetătorii au reuşit să observe în premieră fenomenul ce a avut loc de două ori din aceeaşi gaură neagră. Conform NPR, imaginile publicate recent au fost realizate de către telescopul Hubble şi observatorul cu raze x Chandra.

''Există nenumărate găuri negre care elimină un singur flux de particule, dar am descoperit o galaxie ce conţine o gaură neagră supermasivă care eliberează două fluxuri de particule,'' a declarat Julie Comerford, astronom din cadrul Universităţii Colorado.

Sursa: NASA , ESA, and J. Comerford (University of Colorado-Boulder)

Gaura neagră supermasivă se află în centrul galaxiei  SDSS J1354+1327. Astronomii au descoperit dovezi ale existenţei unor astfel de găuri negre în centrul tuturor galaxiilor mari, inclusiv Calea Lactee. ''Fenomenul are loc deoarece o altă galaxie s-a ciocnit cu J1354 în trecut. Coliziunea a dus la producerea unui flux de stele şi gaze prin care J1354 şi cealaltă galaxie s-au contopit.