Home » Știință » Creaţie uimitoare a fizicienilor: primul dispozitiv care generează masă negativă

Publicat: 25.01.2018
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Rochester susţin că au creat primul dispozitiv capabil să genereze particule care se comportă ca şi cum ar avea masă negativă.

Acesta creează particule bizare care sunt jumătate lumină/jumătate materie şi dacă acest lucru nu este suficient de uimitor, poate fi de asemenea începutul unui nou tip de laser care poate opera cu mult mai puţină energie decât cele din prezent, scrie Science Alert.

Studiul se bazează pe o lucrare teoretică ce analiza comportamentul unei particule numite polariton, care pare să se comporte ca şi cum ar avea masă negativă – o proprietate stranie care face ca obiectele să se mişte către forţa care le împinge, în loc să se deplaseze în aceeaşi direcţie ca forţa de împingere.

Acum, aceste particule pot fi create la temperatura camerei, cu ajutorul dispozitivului creat de cercetătorii britanici. Doar acest lucru este „interesant şi uimitor din perspectiva domeniului fizicii”, a precizat Nick Vamivakas, membru al echipei de cercetare. „De asemenea, se pare că dispozitivul pe care l-am creat prezintă un mod de a genera lumină laser cu o cantitate extrem de mică de energie”.

Crearea unui polariton s-a putut prin combinarea unui foton cu o cvasi-particulă numită exciton. Excitonul este format din electron şi un spaţiu liber lăsat de acesta, astfel nu poate fi considerat o particulă, deşi, împreună, electronul şi spaţiul lăsat acţionează ca unul. Perechea este ţinută de ceea ce se numeşte forţa Coulomb, care apare deseori atunci când lumina interacţionează cu anumite materiale. În acest caz, materialul este un semiconductor cu o grosime de câţiva atomi pe bază de seleniu şi molibden.

Dispozitivul le-a permis cercetătorilor să analizeze interacţiunile dintre diferitele tipuri de polaritoni şi se pare că sunt incredibil de ciudaţi. „Atunci când am dorit ca un exciton să renunţe la identitatea sa pentru un foton pentru a crea un polariton, am avut un obiect care avea masă negativă”, a precizat Vamivakas.

Masa (normală) este observată deseori ca o rezistenţă sau răspuns la o forţă. Corpurile cu masă negativă se vor comporta într-o manieră neobişnuită şi imprevizibilă. ”Dacă încerci să îl împingi sau să-l tragi, va merge în direcţia opusă faţă de intuiţia ta”, a afirmat Vamivakas.

Descoperire fascinantă a cercetătorilor: există obiecte cu masă NEGATIVĂ