Home » Știință » Un nou tip de scanner cerebral ar putea revoluţiona modul în care este analizată interacţiunea dintre neuroni

Publicat: 25.03.2018
Înregistrarea activităţii neuronale este o practică dificilă. Instrumentul din prezent, utilizat pentru detectarea câmpului magnetic al neuronilor, necesită ca pacientul să fie amplasat într-un scanner imens unde trebuie să-şi menţină capul nemişcat. Astfel că magnetoencefalografia este o practică ce nu poate fi utilizată în cazul copiilor. Însă, recent, cercetătorii au dezvoltat un instrument asemănător cu o mască ce poate transmite semnalele cerebrale chiar şi atunci când persoana se mişcă.

În ciuda faptului că nu poate fi înregistrată întreaga activitate cerebrală o dată, neurologii sunt entuziasmaţi de noul instrument. ”Este remarcabil,” afirmă cercetătorul Matti Hamalainen, din cadrul Spitalului General Massachusetts din Boston.

Conform ScienceMagazine, atunci când neuronii interacţionează unul cu celălalt, electricitatea dintre cei doi generează un mic câmp magnetic. Pentru a-l măsura cu magnetoencefalografie (MEG) obişnuite, pacienţii trebuie să-şi bage capul într-un scanner asemănător cu vechile uscătoare de păr din saloanele de înfrumuseţare. În interiorul acestui scanner se află superconductori şi senzori magnetici ultrasensibili ce trebuie menţinuţi la o temperatură extrem de scăzută cu ajutorul heliului lichid.

Este o tehnologie extrem de puternică, spune Bowtell, dar dacă o persoană se mişcă doar 5 milimetri, testarea este compromisă. Pentru a depăşi acest prag, echipa lui Bowtell a creat o mască prin intermediul unei imprimante 3D ce utilizează în locul superconductorilor 13 cuburi mici din sticlă pline cu rubidiu vaporizat. Acestea funcţionează atunci când o pulsaţie laser trece prin vapor şi aliniază atomii. Atunci când energia este generată de creier sub forma unor câmpuri magnetice, atomii îşi schimbă poziţia. Un senzor aflat într-o altă zonă a măştii măsoară fluctuaţiile din lumina laserului pentru a realiza o hartă a activităţii cerebrale.