Home » Stiinta » Lumea ”secretă” a apei a fost scoasă la iveală: care este motivul comportamentului bizar ale acesteia

Autor: Alexandru Voiculescu 04.06.2018
Cercetătorii de la Universitatea Bristol şi de la Universitatea Tokyo au folosit un supercomputer şi modelare computerizată pentru a realiza schimbări în structura moleculară a apei, ceea ce a inclus toate ciudăţeniile apei, indicând faptul că proprietăţile bizare ale apei sunt rezultatul organizării moleculare speciale.

„Cu ajutorul acestei proceduri, am descoperit ce face ca apa să se comporte anormal: prezenţa unui aranjament particular ale moleculelor, precum structura de tetraedru”, a precizat John Russo, autorul studiului. „Patru dintre aranjamentele tetraedrale se pot autoorganiza într-un aşa mod încât împart o moleculă de apă în centru fără să se suprapună. Prezenţa aranjamentului extrem de ordonat, alături de alte aranjamente mai dezordonate, oferă proprietăţile bizare ale apei”.

Fără proprietăţile apei, viaţa pe care o cunoaştem nu ar fi putut exista. Nu se comprimă uşor, ceea ce înseamnă că se poate deplasa, curgând prin vasele de sânge, transportând celulele sanguine, scrie Science Alert.

Întrucât este un solvent atât de bun, apa din corpurile noastre poate dizolva nutrienţii de care avem nevoie. Chiar şi faptul că gheaţa are o densitate mai mică decât apa lichidă (o altă proprietate bizară) ajută viaţa. Astfel, gheaţa, fiind mai puţin densă, se găseşte la suprafaţă, iar dedesubt apa lichidă permite organismelor să supravieţuiască.

Vă recomandăm să citiţi şi următoaele articole:

Există apă pură?

Cercetătorii au descoperit o proprietate a apei pe care nu o pot explica

De ce îngheaţă apa caldă mai repede decât apa rece? Unul dintre cele mai vechi mistere ale fizicii a fost descifrat

Stiati ca putem ingheta apa… incalzind-o?