Home » Știință » De aceea sunt oamenii speciali?! Savanţii au identificat un nou tip de neuron care se găseşte numai la oameni

Publicat: 30.08.2018
Un grup de cercetători a identificat un nou tip de neuron uman care nu a fost găsit până acum la şoareci şi la alte animale bine studiate în laborator. Descoperirea poate ajuta la o înţelegere mai bună a creierului uman şi a aspectelor care îl separă de materia cenuşia a altor animale.

„Nu înţelegem ce face ca materia cenuşie umană să fie atât de specială”, a precizat Ed Lein, unul dintre cercetătorii din cadrul noului studiu de la Allen Institute for Brain Science. „Studierea diferenţelor la nivel de celule şi circuite este un punct bun de plecare, iar acum avem uneltele pentru a realiza acest lucru”, a adăugat savantul.

Noul studiu, publicat pe 27 august în jurnalul Nature Neuroscience, Lein şi colegii săi au scos la iveală un posibil răspuns la această întrebare. Echipa de cercetare, condusă de Lein împreună cu Gábor Tamás, neurosavant la Universitatea Szeged din Ungaria, a scos la iveală că cel puţin până acum, noul tip de neuron apare doar la oameni, scrie Science Daily.

Tamás şi studentul său doctorand, Eszter Boldog, au numit noul tip de neuron ”rosehip”, pentru că mănunchiul dens din jurul centrului fiecărei celule seamănă cu o floare de trandafir care a rămas fără petale.

Noile celule descoperite aparţin unei clase de neuroni cunoscute ca inhibitori, altfel spus, care „pun frâne” activităţilor altor neuroni din creier.

Deşi până acum s-a găsit numai la oameni, nu înseamnă neapărat că este vorba de un caz unic în natură, neexistând nicio dovadă în acest sens; dar lipsa lor la rozătoare este interesantă, adăugând astfel aceste celule la lista scurtă a neuronilor specializaţi care pot exista doar la oameni şi (posibil) la alte primate.

Cercetătorii nu cunosc cu exactitate rolul acestor celule, dar absenţa lor la şoareci indică dificultatea cu care se pot descrie boli cerebrale umane bazate pe animale de laborator.

În studiu, oamenii de ştiinţă au folosit mostre de ţesut de la creierele a două persoane decedate care aveau 50 de ani la momentul morţii. Acestea au fost prelevate din stratul superior al cortexului, regiunea cea mai externă a creierului care este responsabilă pentru conştiinţa umană şi pentru alte funcţii pe care le credem unice speciei noastre. „Este cea mai complexă parte din creier şi este general acceptat că este cea mai complexă structură din natură”, a adăugat Lein.

Cum ne putem multiplica foarte uşor numărul de neuroni