Home » Stiinta » Universul primoridal era luminat de un quasar ce are în centrul său o gaură neagră supermasivă

Oana Bujor 01.11.2019
Astronomii au detectat o galaxie cu o gaură neagră supermasivă în centrul său. Aceasta este localizată la 12,8 miliarde de ani lumină de Pământ.

Cunoscut cu denumirea de quasar, obiectul este unul dintre cele mai luminoase observate până acum în universul îndepărtat. Conform Live Science, descoperirea oferă cercetătorilor o perspectivă mai detaliată privind universul primoridal şi îi ajută să înţeleagă modul în care găurile negre supermasive se formează şi evoluează.

Quasarul descoperit recent a fost denumit UHS J043947.08+163415.7 şi a fost observat prin intermediul lentilării gravitaţionale, fenomen prin care lumina obiectelor îndepărtate este amplificată de gravitaţia unui obiect apropiat. În acest caz, lentilarea a fost produsă de o galaxie ce a făcut ca lumina quasarului să pară de 50 de ori mai puternică decât în mod obişnuit.

Quasarul a fost descoperit în constelaţia Taurului, ce se află în apropiere de galaxia Căii Lactee. Astronomii evită, de obicei, să observe quasarii din această regiune deoarece abundenţa de stele şi praf estompează lumina quasarului.

Obiectul a fost portretizat în multiple culori cu ajutorul a două observatoare, UKIRT Hemisphere Survey şi Pan-STARRS1. Astronomii utilizează de obicei algortimii computerizaţi pentru a compara aceste culori şi pentru identificarea obiectelor roşiatice. „La o distanţă atât de mare, quasarii sumt extrem de rari”, afirmă Laura Pentericci, astronom din cadrul Observatorului Astronomic din Roma. De exemplu, în urma cercetărilor realizate în ultimii 10 ani, specialiştii au descoperit doar doi quasari la o distanţă mai mare de 13 miliarde de ani lumină.

Analizele spectometrice au permis cercetătorilor să estimeze masa găurii negre supermasive din centrul quasarului. Ei au calculat că este de 700 milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui. Astfel, este de 150 de ori mai mare decât gaura neagră din centrul Căii Lactee.

Astronomii au detectat un corp cosmic rar care prezintă o anomalie care a intrigat comunitatea ştiinţifică