Home » Stiinta » Un bebeluş a fost născut din trei părinţi. Reuşita istorică provoacă o controversă puternică

04.12.2019
Un băieţel conceput cu ajutorul unei tehnici de reproducere asistată ce presupune trei părinţi s-a născut în Grecia şi, deşi medicii spun că "scriu istorie", unii experţi sunt de părere că procedura pune probleme etice, potrivit BBC, citat de Mediafax.

Bebeluşul, care a avut la naştere 2,9 kilograme, a venit pe lume marţi, într-un spital din Grecia, şi atât acesta, cât şi mama, o femeie în vârstă de 32 de ani, se simt bine. Mama urmase în prealabil patru sesiuni de fertilizare in vitro.

Medicii spanioli şi greci care au făcut parte din echipă spun că „scriu istorie” şi că procedura ar putea ajuta cuplurile care se confruntă cu infertilitatea din lumea întreagă.

Unii experţi din Marea Britanie au declarat însă că procedura ridică întrebări legate de etică şi că nu ar trebui să fie folosită.

Mai precis, medicii au folosit un ovul prelevat de la mamă, spermă de la tată şi un alt ovul de la o donatoare, iar tehnica a fost dezvoltată în principiu pentru a ajuta familiile care se confruntă cu maladii mitocondriale letale pe care mama le poate transmite copilului.

Pe de altă parte, mitocondriile ar contribui la succesul unei sarcini, lucru care nu este pe deplin dovedit.

Celulele sunt formate din nucleu (conţine cea mai mare parte din ADN, determină aspectul fizic şi personalitatea), mitocondrii („uzinele de energie”, necesară celulelor pentru a funcţiona; au propriul ADN). Între membrana celulară şi nucleu se află citoplasma, masa fundamentală a celulei.

Moşteneşte genetic trei părinţi

Tehnica presupune scoaterea nucleului din ovulul mamei, implantarea lui în ovulul golit de nucleu al donatoarei şi apoi fertilizarea cu material genetic de la tată. Ovulul astfel obţinut este implantat în uterul mamei.

Astfel, bebeluşul născut marţi a moştenit şi o cantitate mică de ADN de la donatoare, cel al mitocondriilor, moştenind genetic trei părinţi.

Anterior, procedura a mai fost folosită pentru o familie din Iordania, al cărei bebeluş s-a născut în 2016, iar evenimentul a provocat mari controverse.

Medicii greci spun însă că acest tip de tehnică de reproducere asistată poate creşte şansele conceperii unui copil.

Profesorul Panagiotis Psathas, preşedinte al Institutului pentru Viaţă din Atena, membru al echipei de specialişti, spune că procedura se poate folosi atât în cazul femeilor care suferă de maladii genetice mitocondriale rare, cât şi al celor care au urmat fără succes mai multe cicluri de fertilizare in vitro.

Echipa de medici greci a colaborat cu specialişti de la Centrul Embryotools din Spania.

24 de femei s-au înscris la acest studiu şi opt embrioni au fost deja implantaţi.

În februarie 2018, medicii din Newcastle, Marea Britanie, care au implementat tehnica în premieră au primit permisiunea de a concepe primii bebeluşi cu „trei părinţi” din regat. Era vorba despre două familii care se confruntau cu maladii mitocondriale.

Unii specialişti britanici spun însă că cele două finalităţi ale tehnicii – fertilitate şi prevenţie – sunt diferite din punct de vedere moral.

Tim Child, de la Universitatea din Oxford şi director medical la centrul The Fertility Partnership, spune că nu există dovezi că tehnica ar contribui la succesul unei sarcini şi că nu sunt pe deplin cunoscute riscurile.