Home » Stiinta » Un nou progres al tehnologiei CRISPR. Acum pot fi editate mai multe gene în acelaşi timp

Adrian Popovici 08.25.2019
Tehnologia CRISPR a făcut progrese uimitoare de-a lungul anilor, iar ultimele inovaţii vor permite geneticienilor să editeze mai multe gene simultan.

Tehnologia CRISPR permite oamenilor de ştiinţă să identifice şi să înlocuiscă porţiuni specifice din ADN-ul unui organism. Din această cauză, experţii sunt de părere că această tehnică poate avea aplicaţii multiple: de la tratarea diferitelor maladii, crearea hranei viitorului sau chiar în explorarea spaţială.

O echipă de la ETH Zurich, un centru de cercetare din Elveţia, a anunţat că au reuşit să aducăm o contribuţie semnificativă la dezvoltarea tehnologiei CRISPR. Astfel, în mod obişnuit, geneticienii pot modifica o singură genă la un moment dat, recordul fiind de şapte gene modificate concomitent. Totuşi, oamenii de ştiinţă eleveţieni au raportat că au dezvoltat o metodă prin care pot fi editate până la 25 de gene simultan, notează Science Alert.

„Metoda noastră ne permite ca, în mod sistematic, să modificăm reţele complexe de gene într-o singură intervenţie”, explică Randall Platt, biochimist al ETH Zurich. „Cu ajutorul acestei noi proceduri, putem să realizăm ceea ce doar visam în trecut”, a mai adăugat acesta.

Cheia acestei inovaţii se află în stabilizarea structurilor ARN din plasmide, o serie de macromolecule care se regăsesc în ADN. Moleculele de ARN sunt asfel folosite pentru a identifica genere specifice, conducând spre situaţia în care compuşii folosiţi pentru editarea genetică sunt purtători ai mai multor plasmide, iar mai multe gene pot fi editate simultan.

Această modificare a tehnologiei CRISPR se dovedeşte a fi extrem de utilă, ridicând limitările pe care editarea genă cu genă le impunea până în prezent. Astfel, este posibilă modificarea specifică a unor gene, permiţând creşterea activităţii unor gene, în timp ce altele vor fi dezactivate.

Echipa de cercetători a precizat că plasmidele folosite pentru extinderea capacităţilor de editare a tehnologiei CRISPR sunt purtătoarele unor enzime folosite pentru a executa editările necesare. Astfel, enzimele Cas9 care sunt folosite în general pentru această procedură au fost înlocuite cu enzimele Cas12, o enzimă care în studii anterioare a arătat rezultate superioare în acurateţea editării genetice.

Oamenii de ştiinţă au ţinut să precizeze un aspect important al acestei noi metode. Mai exact, că este greu de estimat impactul pe care editarea mai multor gene simultan îl poate avea asupra unui organism.

Studiul în care cercetătorii elveţieni îşi detaliază inovaţiile aduse tehnologiei CRISPR a fost publicat în Nature Methods.

Editarea genetică a oamenilor poate deveni sigură cu ajutorul unei inovaţii în instrumentul CRISPR