Home » Stiinta » Viitorul zborurilor interstelare ar putea fi reprezentat de către navele cu pânze propulsate de către lasere

Autor: Adrian Popovici 01.25.2020
Un studiu recent aduce argumente în favoarea folosirii unor nave propulsate de particulele de lumină şi care ar putea atinge 20% din viteza luminii.

Explorarea altor planete sau chiar a altor sisteme solare este unul dintre dezideratele oamenilor de ştiinţă din prezent, totuşi, din păcate, speranţele şi curiozitatea lor trebuie adesea să se confrunte cu problemele practice ale acestor planuri. Mai exact, propulsia navelor şi echipamentelor ştiinţifice cu ajutorul combustibililor chimici se dovedeşte a fi una dintre aceste probleme majore. Astfel, pentru a ajunge la cea mai apropiată stea de noi: Alpha Centauri, aflată la 4,37 ani-lumină, Voyager 1, lansată în anul 1977, ar avea nevoie de 75.000 de ani.

Oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că principala problemă a modului în care are loc explorarea spaţială umană este cea legată de masă. Astfel, pe lângă navetă sau echipamentele ştiinţifice, este nevoie de combustibil, care la rândul său are masă, care şi aceasta trebuie transportată. În acest punct, ne aflăm într-o spirală dezastruoasă în care oamenii de ştiinţă trebuie să reducă masa echipamentelor pentru a se asigura că navetele pot părăsi orbita terestră. În această situaţie, ce-i de făcut? O echipă de cercetători argumentează într-un studiu recent că în acest moment avem nevoie de o schimbare a paradigmei. Astfel, ei susţin că în loc de combustibilul chimic avem nevoie de nave cu pânze propulsate de către particulele de lumină, notează Space.

Cercetătorii sunt de părere că o astfel de tehnologie poate face explorarea interstelară realizabilă în decursul vieţii umane. Diferite studii şi experimente au arătat că navele cu pânze ar putea să folosească impulsul particulelor cosmice pentru a se putea deplasa cu o viteză considerabilă prin spaţiu.

Start up-ul Breakthrough Starshot a anunţat în anul 2016 că intenţionează să trimită către Alpha Centauri un „roi” de nave spaţiale de mărimea unor microcipuri, echipate cu pânze solare mici şi care pot reflecta lumina solară foarte eficient şi care ar putea să realizeze această călătorie în doar 20 de ani, la o viteză de aproximativ 20% din cea a luminii.

Una dintre problemele indentificate de către cercetători, legate de aceste mini-nave, este cea legată de propulsia lor, mai exact, fondatorii start up-ului au propus folosirea laserelor, ceea ce ridică riscul ca navele să se abată de la cursul stabilit fără a mai putea fi alimentate. Totuşi, această problemă a fost rezolvată, teoretic, cu ajutorul tehnologiei care stă la baza CD-urilor şi a DVD-urilor. Astfel, dacă primele nave cu pânze trimit lumina către sursă, aceste nave noi reflectă lumina în mai multe direcţii, putând astfel să se redreseze pe cursul stabilit dacă ar fi nevoie.

Studiul a fost publicat în Physical Reviews Letters.