Home » Știință » Genele unui sistem imunitar hiperactiv pot cauza simptome asociate schizofreniei

Publicat: 22.01.2020
O activitate excesivă a sistemului imunitar poate duce la transformări neuronale şi comportamentale asociate schizofreniei.

Un studiu al unor cercetători al Universităţii Boston, Ashley Comer şi Alberto Cruz-Martín, care a fost desfăşurat pe şoricei şi care a fost publicat recent demonstrează o legătură între variantele gentice asociate unui sistem imunitar hiperactiv şi o serie de transformări la nivelul legăturilor neuronale şi al tiparelor de comportament asociate schizofreniei, notează Medicalxpress.

Studiile anterioare au arătat că diferitele variante genetice care cresc activitatea genei C4, responsabilă de reglarea modului în care funcţionează sistemul imunitar, duc şi la o creştere a riscului de schizofrenie. Totuşi, aceste studii nu au putut determina modul în care aceste variante genetice influenţeză apariţia acestei tulburări a sănătăţii mintale.

În urma acestui studiu, desfăşurat pe şoricei ale căror variante ale genei C4 au fost supra-activate, oamenii de ştiinţă au aflat o creştere a nivelului de celule microgliale, ceea ce a dus la o conectivitate redusă între neuroni şi modificări ale propietăţilor membranelor acestora. După cum au demonstrat studiile genetice şi neurologice acestea reprezintă manifestări ale tulburărilor schizofrenice.

Cercetătorii au putut observa o serie de comportamente neobişnuite, asociate schizofreniei nivelul comportamentului. Astfel, şoriceii mai mici, care prezentau diferite variante ale genei C4, petreceau mult mai puţin timp în căutarea mamelor, spre deosebire de şoriceii din grupul de control. Probleme de interacţiune s-au înregistrat şi în cazul şoriceilor adulţi, cei cu variante genetice ale genei C4 petrecând mai puţin timp interacţionând cu colegii de cuşcă, în comparaţie cu şoriceii din grupul de control.

Dr. Cruz-Martín este de părere că descoperirile din studiul la care a colaborat reprezintă o evoluţie împortantă în ceea ce priveşte înţelegerea genei C4 şi a modului în care schizofrenia acţionează de-a lungul timpului. De asemenea, el este optimist că studiul deschide oportunitatea creării unor noi tratamente care să fie folosite pentru tratarea schizofreniei şi care să regleze activitatea sistemului imunitar şi a genei C4.

Studiul a fost publicat în PLOS Biology.

Unele cazuri de schizofrenie ar putea fi provocate de un parazit