Home » Știință » Cercetătorii au descoperit „centrul stresului” din creierul uman

Cercetătorii au descoperit „centrul stresului” din creierul uman

Credit foto: Pixabay
Publicat: 29.05.2020

Cercetătorii explică faptul că urmele stresului emoțional pot fi identificate  într-o rețea  formată din trei regiuni cerebrale.

Stresul reprezintă o constantă a lumii în care trăim și, cu toate astea, oamenii de știință încă mai au multe de aflat despre acesta. În primul rând, stresul are două forme principale: fizic și emoțional.

Cercetătorii înțeleg prin stresul fizic senzații precum foame, durerea și alți factori imediați a căror influență poate fi resimțită asupra hipotalamusului. Această glandă declanșează producția de hormoni glucocorticoizi pentru a media răspunsul nostru față de stres, notează Science Alert.

În cazul stresului subiectiv, situația este mult mai complicată resimțim o multitudine de emoții negative printre care și anxietate. Studiile efectuate de-a lungul timpului nu au putut identifica regiune specifică din creier care controlează acest răspuns.

Trei regiuni formează centrul stresului din creierul uman

Un studiu cercetătorilor de la Universității Yale, SUA, oferă o nouă perspectivă asupra modului în care creierul nostru procesează stresul. Aceștia au organizat o serie de teste pentru care au fost recrutați 60 de adulți sănătoși, cărora le-au fost prezentate o serie de imagini care ar trebui să nască reacții asociate stresului, dar și imagini care să-i calmeze.

Reacțiile acestora au fost înregistrate cu ajutorul rezonanței magnetice, iar oamenii de știință au putut astfel să identifice o activitate crescută în cortexul parahippocampal , hipocampus și atunci când participanții erau stresați. În același timp, cercetătorii au descoperit o rețea „negativă”, care conectează hipotalamusul de cortexul prefrontal dorsolateral, girusul postcentral și cerebel. Aceasta era activată în timpul perioadelor de relaxare dintre imaginile care produceau diferite grade de stres.

creier
Credit foto: Yale University

„În ciuda rolurilor distincte ale acestor rețele, concluziile noastre sugerează că indivizii folosesc atât rețelele pozitive, cât și pe cele negative, pentru a atenua sentimentele de stres”, notează cercetătorii.

În viitor, cercetătorii își vor concentra atenția asupra rolului pe care hipocampusul îl are îl reglarea stresului emoțional. Studiile viitoare vor trebui să analizeze pe larg modul în care funcționează cele două rețele pentru a putea oferi o serie de tratamente pentru stres.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.